Här är Luleås äldsta bil – äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning

Luleå kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford Model T från 1922. Den rullade därmed före Sveriges Radios första nyhetssändning.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Luleå kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 14 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Luleå kommun är dock yngre än snittet i Norrbottens län. Faktum är att de är de yngsta i länet. Äldst är bilarna istället i Överkalix kommun, där medelåldern ligger på knappt 20 år.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Norrbottens län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Luleå14 år38 %6 %
Kalix15 år36 %8 %
Piteå15 år32 %7 %
Kiruna15,3 år35 %8 %
Boden15,5 år32 %9 %
Gällivare15,6 år33 %9 %
Jokkmokk16,1 år29 %10 %
Arjeplog16,5 år27 %10 %
Arvidsjaur16,8 år27 %11 %
Övertorneå17,1 år28 %12 %
Haparanda17,5 år26 %12 %
Älvsbyn17,6 år25 %12 %
Pajala18,5 år25 %15 %
Överkalix19,2 år25 %16 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 2 600 bilar – sex procent av bilarna i Luleå kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Luleå kommun finns 982 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en blå Ford Model T, årsmodell 1922. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning, som skedde 1925.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Luleå kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1922Ford Model TGZL 446Blå
1924T - FordXCU 746Flerfärgad
1928Dodge Brothers Vic.sixBUJ 985Flerfärgad
1930FordRLD 75PSvart
1930Packard Rs Coupe 740PDK 443Flerfärgad
1930Citroen C 6 FETD 166Flerfärgad
1931Ford A Town SedanKWS 479Flerfärgad
1931FordZME 317Blå
1931Ford Standard KupéBSC 471Blå
1934PlymouthDML 450Flerfärgad
1934FordCPP 95AMörkgrå
1935Volvo Pv 658HHN 486Röd
1935Chevrolet Sport CoupeAEK 033Okänd
1936De Soto S2 AirfiowSRY 256Ljusbrun
1936Mg-TaMRZ 796Svart
1937Ford FordorKHS 253Mörkblå
1937Dodge Special 4d TouringKET 535Svart
1937La Salle Touring SedanAPK 093Svart
1938ChevroletREN 46ZSilver
1939Graham SuperchargerCRF 998Flerfärgad

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.