Här är Arjeplogs äldsta bil – äldre än D-dagen

Arjeplogs kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Dodge D19cc-1450 från 1941. Den rullade därmed före D-dagen.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Arjeplogs kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen knappt 17 år gammal. Tio procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Arjeplogs kommun är även äldre än snittet i Norrbottens län. Yngst i länet är bilarna i Luleå kommun, där medelåldern ligger på omkring 14 år. Äldst i länet, knappt 20 år, är de i Överkalix kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Norrbottens län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Luleå14 år38 %6 %
Kalix15 år36 %8 %
Piteå15 år32 %7 %
Kiruna15,3 år35 %8 %
Boden15,5 år32 %9 %
Gällivare15,6 år33 %9 %
Jokkmokk16,1 år29 %10 %
Arjeplog16,5 år27 %10 %
Arvidsjaur16,8 år27 %11 %
Övertorneå17,1 år28 %12 %
Haparanda17,5 år26 %12 %
Älvsbyn17,6 år25 %12 %
Pajala18,5 år25 %15 %
Överkalix19,2 år25 %16 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 200 bilar – tio procent av bilarna i Arjeplogs kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Arjeplogs kommun finns 25 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en röd Dodge D19cc-1450, årsmodell 1941. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än D-dagen och invasionen av Normandie 6 juni 1944.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Arjeplogs kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1941Dodge D19cc-1450BTS 796Röd
1946Pontiac TorpedoHUE 230Mörkblå
1951Mercedes BenzFXC 35YSvart
1951Volvo Pv 832BZJ 282Svart
1956Chevrolet 210UEU 025Flerfärgad
1956Volvo Pv 444 KCXN 899Mörkblå
1957Volkswagen 1/11BPO 212Svart
1960Volkswagen 11BUP 804Svart
1962Volvo 21134 CBJY 358Blå
1962Volvo P 544-11134 CBJH 148Mörkgrå
1964Saab 96 De LuxeBGE 640Blå
1965Volvo 12134 VkCGS 596Mörkblå
1965Volvo 22134 VeCEB 834Mörkblå
1965Saab HerrgårdsvagnBFR 391Grön
1965Volvo 11244 FAHF 295Röd
1966Volvo 11134 GCKR 701Vit
1968Mercedes-Benz 200 DCPB 635Vit
1970Volvo 1441341 TCYU 511Ljusgrå
1970Volvo 1421341 TCTJ 756Röd
1971Volvo 1451341 UBLL 550Grå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.