Här är Uppsala läns äldsta bil – äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt

Uppsala län Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i länet är en Ford från 1914. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

Bilarna i Uppsala län ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen omkring 13 år gammal. Fem procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Uppsala län har ungefär samma medelålder som i Sverige som helhet. Yngst i länet är bilarna i Håbo kommun, där medelåldern ligger på omkring tolv år. Äldst i länet, omkring 16 år, är de i Heby kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Uppsala län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Håbo11,9 år49 %4 %
Uppsala12 år47 %4 %
Knivsta12,3 år48 %4 %
Enköping13,5 år42 %5 %
Älvkarleby14,3 år36 %6 %
Östhammar14,8 år37 %7 %
Tierp15,2 år33 %7 %
Heby16,1 år31 %8 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 8 300 bilar – fem procent av bilarna i Uppsala län – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Uppsala län finns 4 735 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford, årsmodell 1914 som är registrerad i Enköping. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i länet. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är de äldsta bilarna i trafik i Uppsala län
KommunÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
Enköping1914FordSTF 094Svart
Uppsala1917Scania Typ 1 PhaetonCJE 823Svart
Enköping1921Ford TCYS 906Svart
Enköping1922Ford TouringAHX 105Svart
Uppsala1922Ford TEAB 615Svart
Uppsala1922Ford Mod.BFU 915Svart
Enköping1923Ford TDHE 183Svart
Knivsta1923Ford T TouringAZW 456Svart
Uppsala1924FordXRY 078Svart
Heby1925Buick Standard SixXEP 617Svart
Östhammar1925Ford Mod T TouringCTH 180Mörkgrön
Uppsala1925Buick Mod 25-45DKN 364Ljusblå
Uppsala1925Ford TCXR 606Svart
Uppsala1926Chrysler Coach 60DSS 807Mörkgrön
Uppsala1926Ford TAMX 594Mörkröd
Uppsala1926Citroen TouringAHY 946Grön
Heby1926Ford TMSH 645Svart
Håbo1926Dodge TouringCRU 691Svart
Östhammar1926Ford T TouringHLS 116Grön
Uppsala1926Ford SedanEGW 534Svart

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.