Här är Vimmerbys äldsta bil – äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt

Vimmerby kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T från 1919. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Vimmerby kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen knappt 15 år gammal. Sju procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Vimmerby kommun har ungefär samma medelålder som i Kalmar län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Kalmar kommun, där medelåldern ligger på omkring tolv år. Äldst i länet, omkring 17 år, är de i Torsås kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Kalmar län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Kalmar12,3 år45 %4 %
Oskarshamn13,6 år39 %5 %
Västervik13,7 år39 %5 %
Mörbylånga14,2 år39 %6 %
Vimmerby14,6 år40 %7 %
Hultsfred14,7 år37 %7 %
Mönsterås14,8 år34 %6 %
Nybro15 år34 %6 %
Borgholm16,1 år31 %8 %
Högsby16,1 år30 %8 %
Emmaboda16,1 år32 %9 %
Torsås16,8 år31 %10 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 700 bilar – sju procent av bilarna i Vimmerby kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Vimmerby kommun finns 399 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1919. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Vimmerby kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1919Ford TXGY 386Svart
1929FordPLZ 04JBlå
1930Ford CupeCKR 408Flerfärgad
1931Ford Standard KupeSJH 319Ljusblå
1931Studebaker Dictator M 61NOG 436Mörkblå
1931FordYAJ 899Grå
1932Buick Coupé Mod.66PCU 677Flerfärgad
1932FordYEG 100Vit
1933Ford 40 CabrioletPGJ 639Röd
1933Packard 714GBF 035Flerfärgad
1933Opel SedanADY 826Mörkblå
1937Chevrolet Sport KupéORK 476Svart
1938Lincoln Le BaronPAX 653Brun
1939Ford 922 A TudorNFN 402Svart
1940Chevrolet De Luxe CoupéDAK 355Mörkröd
1946Ford De LuxeLDG 919Svart
1946Cadillac Serie 62 6207AML 620Svart
1947Ford Super De LuxRXK 901Svart
1947Ford Super Deluxe V8MTU 535Mörkröd
1948PlymouthEAR 875Mörkröd

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.