Här är Bodens äldsta bil – äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt

Bodens kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Stephen från 1920. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Bodens kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen drygt 15 år gammal. Nio procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Bodens kommun har ungefär samma medelålder som i Norrbottens län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Luleå kommun, där medelåldern ligger på omkring 14 år. Äldst i länet, knappt 20 år, är de i Överkalix kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Norrbottens län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Luleå14 år38 %6 %
Kalix15 år36 %8 %
Piteå15 år32 %7 %
Kiruna15,3 år35 %8 %
Boden15,5 år32 %9 %
Gällivare15,6 år33 %9 %
Jokkmokk16,1 år29 %10 %
Arjeplog16,5 år27 %10 %
Arvidsjaur16,8 år27 %11 %
Övertorneå17,1 år28 %12 %
Haparanda17,5 år26 %12 %
Älvsbyn17,6 år25 %12 %
Pajala18,5 år25 %15 %
Överkalix19,2 år25 %16 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 1 500 bilar – nio procent av bilarna i Bodens kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Bodens kommun finns 440 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en röd Stephen, årsmodell 1920. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Bodens kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1920StephenAXW 566Röd
1922Ford T TouringKKW 216Svart
1922Overland 4FJR 070Svart
1924Ford Modell TRPC 424Svart
1927FordFZZ 47HSvart
1930Ford 4 DoorCPL 649Flerfärgad
1937Austin SixJJA 522Flerfärgad
1938Ford Tudor 7wESG 956Mörkblå
1939ChevroletKYA 038Mörkblå
1940Packard Formal SedanTNW 052Svart
1946Ford Sedan De LuxCOF 985Okänd
1947Ford CoupéPBA 881Gul
1947Volvo Pv 444FJE 039Svart
1948HudsonBOU 916Brun
1950Buick SpecialWPX 506Grön
1950ChryslerTGK 268Brun
1950Buick SuperSBM 868Grön
1950Buick RoadmasterRCT 298Flerfärgad
1950Austin A 4o DevonJDX 252Svart
1950Cadillac SedanCCR 995Ljusblå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.