Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T från 1920. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilparken i Nacka är dock betydligt yngre än så. Bilarna är i snitt omkring åtta år gamla, alltså knappt fem år yngre än i resten av landet. Bara två procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Nacka kommun är även yngre än snittet i Stockholms län. Yngst i länet är bilarna i Solna kommun, där medelåldern ligger på knappt sex år. Äldst i länet, drygt 13 år, är de i Norrtälje kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Solna | 5,6 år | 80 % | 1 % |
| Nacka | 8 år | 69 % | 2 % |
| Sollentuna | 8 år | 68 % | 1 % |
| Södertälje | 8,1 år | 66 % | 2 % |
| Täby | 8,2 år | 68 % | 2 % |
| Stockholm | 8,3 år | 67 % | 2 % |
| Danderyd | 8,7 år | 68 % | 3 % |
| Sundbyberg | 10,3 år | 55 % | 2 % |
| Lidingö | 10,4 år | 58 % | 3 % |
| Salem | 10,5 år | 53 % | 2 % |
| Järfälla | 10,6 år | 53 % | 2 % |
| Vaxholm | 10,7 år | 56 % | 3 % |
| Upplands Väsby | 10,9 år | 52 % | 2 % |
| Österåker | 10,9 år | 54 % | 3 % |
| Värmdö | 11 år | 54 % | 3 % |
| Tyresö | 11 år | 52 % | 3 % |
| Huddinge | 11,1 år | 53 % | 3 % |
| Botkyrka | 11,3 år | 50 % | 2 % |
| Haninge | 11,4 år | 50 % | 3 % |
| Sigtuna | 11,4 år | 50 % | 3 % |
| Nykvarn | 11,4 år | 52 % | 4 % |
| Upplands-Bro | 11,5 år | 48 % | 3 % |
| Vallentuna | 11,9 år | 50 % | 4 % |
| Ekerö | 12,2 år | 49 % | 4 % |
| Nynäshamn | 12,8 år | 44 % | 4 % |
| Norrtälje | 13,5 år | 42 % | 6 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Knappt 1 000 bilar – två procent av bilarna i Nacka kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Nacka kommun finns 474 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1920 som är registrerad i Saltsjö-Boo. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1920 | Ford T | DYO 502 | Svart |
| 1926 | Ford Mod T Tudor | BPX 036 | Flerfärgad |
| 1929 | Bugatti | OCK 32S | Svart |
| 1929 | Ford A | DBU 866 | Flerfärgad |
| 1929 | Ford Tudor Ombyggd | BUN 606 | Ljusbrun |
| 1930 | Ford A Tudor Sedan | KCU 716 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford Special Sedan | ESX 213 | Mörkblå |
| 1930 | Ford A Tudor | CJX 577 | Svart |
| 1931 | Ford A Tudor | FXW 916 | Flerfärgad |
| 1932 | Ford | SWD 976 | Mörkblå |
| 1932 | Ford Roadster | GRG 378 | Svart |
| 1932 | Ford B V8 | FEF 731 | Svart |
| 1932 | Ford B Mod | EKZ 770 | Flerfärgad |
| 1936 | Opel P4 | FJW 597 | Brun |
| 1938 | Morgan | RNG 154 | Mörkgrön |
| 1938 | Chevrolet Master Cab | JMS 326 | Mörkröd |
| 1939 | Dkw Ideal Cab | TZM 709 | Flerfärgad |
| 1939 | Packard | NUE 237 | Mörkblå |
| 1939 | Chevrolet | CSL 877 | Blå |
| 1940 | Ford Deluxe Coupé | FKO 926 | Svart |