Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Scania Typ 1 Phaeton från 1917. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilarna i Uppsala kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen omkring tolv år gammal. En knapp majoritet av bilarna i kommunen är äldre än tio år gamla. Fyra procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Uppsala kommun har ungefär samma medelålder som i Uppsala län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Håbo kommun, där medelåldern ligger på omkring tolv år. Äldst i länet, omkring 16 år, är de i Heby kommun.
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Omkring 3 300 bilar – fyra procent av bilarna i Uppsala kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Uppsala kommun finns 1 790 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Scania Typ 1 Phaeton, årsmodell 1917 som är registrerad i Bälinge. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1917 | Scania Typ 1 Phaeton | CJE 823 | Svart |
| 1922 | Ford T | EAB 615 | Svart |
| 1922 | Ford Mod. | BFU 915 | Svart |
| 1924 | Ford | XRY 078 | Svart |
| 1925 | Buick Mod 25-45 | DKN 364 | Ljusblå |
| 1925 | Ford T | CXR 606 | Svart |
| 1926 | Ford Sedan | EGW 534 | Svart |
| 1926 | Chrysler Coach 60 | DSS 807 | Mörkgrön |
| 1926 | Ford T | AMX 594 | Mörkröd |
| 1926 | Citroen Touring | AHY 946 | Grön |
| 1927 | Chevrolet Superior | EYJ 089 | Flerfärgad |
| 1928 | Ford Tudor Sedan | NGJ 476 | Flerfärgad |
| 1928 | Ford | AYL 372 | Flerfärgad |
| 1928 | Ford A Mod 50a | AKN 396 | Ljusbrun |
| 1929 | Chevrolet | JJE 131 | Svart |
| 1929 | Ford Tudor Sedan | HBU 214 | Mörkblå |
| 1929 | Ford A Roadster | DNB 221 | Flerfärgad |
| 1930 | Essex Super Six | MOO 492 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A 155d | KNZ 706 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A | GWN 525 | Flerfärgad |