Hälften av alla nya bilar laddbara i Kristinehamn

Kristinehamns kommun Klimat
En elbil som laddas

Under första kvartalet var hälften av alla nyregistrerade bilar i Kristinehamns kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan. I riket vände elbilskurvorna däremot ner något i början av året.

Under första kvartalet 2025 var 46 procent av alla nyregistrerade personbilar i Kristinehamn laddbara (sammanlagt registrerades 111 nya bilar). Merparten av de laddbara bilarna var så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor. 23 procent av alla nya bilar var rena elbilar.

Fossildrivna bilar utgjorde 54 procent av nyregistreringarna.

Graf: Antal nyregistrerade fordon per drivmedel
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I Kristinehamn ökade andelen laddbara bilar under första kvartalet jämfört med kvartalet innan. Men elbilsregistreringen har legat ännu högre. Nyregistreringen peakade under andra kvartalet 2023 då 53 procent av de nya bilarna var laddbara.

Graf: Andel laddbara bilar av alla nyregistreringar över tid
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Så kan tullarna påverka

Enligt branschorganisationen Mobility Sweden är det fortsättningsvis framför allt företag som köper elbilar. Omkring sju av tio elbilar registreras av företagskunder.

Den 3 april infördes 25 procentiga importtullar i USA på personbilar och lätta lastbilar, men Mobility Sweden bedömer att det inte kommer att påverka den svenska marknaden så mycket.

– Vi bedömer att importtullarna kommer att få begränsad påverkan på den svenska marknaden i det korta perspektivet. Påverkan bedöms öka på sikt beroende på hur handelsförhandlingarna och dialogen mellan USA och EU landar, säger Sofia Linder, chefekonom hos Mobility Sweden, i ett pressmeddelande.

Lista: Här säljs det flest laddbara bilar

I hela landet var 57 procent av alla nya bilar laddbara under första kvartalet. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet, vilket till stor del förklaras av att många leasingföretag har sitt säte i länet. I Värmlands län var 32 procent av nyregistrerade bilar laddbara.

Graf: Antal nyregistrerade laddbara bilar per län
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Jämfört med andra kommuner säljs det förhållandevis få elbilar och laddhybrider i Kristinehamn. Under första kvartalet var nyregistreringen 88:e lägst i hela landet (bland 290 kommuner).

Här registrerades det flest laddbara bilar under första kvartalet i Värmlands län
KommunAndel laddbaraAntal elbilarAntal laddhybriderAntal nya bilar totalt
Storfors60 %3310
Årjäng52 %6827
Arvika48 %2430112
Kristinehamn46 %2526111
Säffle45 %31744
Eda42 %5626
Torsby41 %121156
Kil36 %6633
Sunne35 %6840
Filipstad33 %3524
Hagfors32 %91162
Forshaga31 %3216
Grums30 %3423
Karlstad27 %119107831
Munkfors25 %1212
Hammarö21 %1129192
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Källa: Trafikanalys/SCB
Notera att siffrorna avser var bilarna är registrerade. Leasingbilar är registrerade i den kommun där uthyraren har sitt säte.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.