Nedåt för laddbara bilar i Skellefteå

Skellefteå kommun Klimat
Laddstation
Jens Finnäs, Newsworthy

Under första kvartalet minskade elbilarnas och laddhybridernas andel av nyregistreringarna i Skellefteå kommun. I riket vände elbilskurvorna också ner något i början av året.

Under första kvartalet 2025 var 58 procent av alla nyregistrerade personbilar i Skellefteå laddbara (sammanlagt registrerades 219 nya bilar). Merparten av de laddbara bilarna var rena elbilar (38 procent av alla).

Fossildrivna bilar utgjorde 41 procent av nyregistreringarna.

Graf: Antal nyregistrerade fordon per drivmedel
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I Skellefteå minskade andelen laddbara bilar under första kvartalet jämfört med kvartalet innan. Nyregistreringen peakade under fjärde kvartalet 2022 då 70 procent av de nya bilarna var laddbara.

Graf: Andel laddbara bilar av alla nyregistreringar över tid
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Så kan tullarna påverka

Enligt branschorganisationen Mobility Sweden är det fortsättningsvis framför allt företag som köper elbilar. Omkring sju av tio elbilar registreras av företagskunder.

Den 3 april infördes 25 procentiga importtullar i USA på personbilar och lätta lastbilar, men Mobility Sweden bedömer att det inte kommer att påverka den svenska marknaden så mycket.

– Vi bedömer att importtullarna kommer att få begränsad påverkan på den svenska marknaden i det korta perspektivet. Påverkan bedöms öka på sikt beroende på hur handelsförhandlingarna och dialogen mellan USA och EU landar, säger Sofia Linder, chefekonom hos Mobility Sweden, i ett pressmeddelande.

Lista: Här säljs det flest laddbara bilar

I hela landet var 57 procent av alla nya bilar laddbara under första kvartalet. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet, vilket till stor del förklaras av att många leasingföretag har sitt säte i länet. I Västerbottens län var 60 procent av nyregistrerade bilar laddbara.

Graf: Antal nyregistrerade laddbara bilar per län
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Jämfört med andra kommuner säljs det förhållandevis stor andel elbilar och laddhybrider i Skellefteå. Under första kvartalet var nyregistreringen 77:e högst i hela landet (bland 290 kommuner).

Här registrerades det flest laddbara bilar under första kvartalet i Västerbottens län
KommunAndel laddbaraAntal elbilarAntal laddhybriderAntal nya bilar totalt
Bjurholm100 %123
Nordmaling92 %5612
Robertsfors69 %7213
Lycksele67 %5312
Malå67 %113
Vännäs65 %8520
Vindeln63 %238
Umeå61 %157156510
Skellefteå58 %8345219
Sorsele50 %204
Vilhelmina50 %318
Norsjö40 %3110
Storuman29 %1314
Dorotea0 %002
Åsele0 %001
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Källa: Trafikanalys/SCB
Notera att siffrorna avser var bilarna är registrerade. Leasingbilar är registrerade i den kommun där uthyraren har sitt säte.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.