I delar av Malmaberg och Skiljebo-Södra Brandthovda-Hälla har nästan sju av tio cykelavstånd till arbetet. I delar av Västerås västra landsbygd och delar av Västerås östra landsbygd har i princip ingen det. Det visar SCB:s nya analys.
SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Västerås
Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.
I Västerås är är andelen högre, 42 procent, och inte oväntat är andelen högre i tätort än på landsbygden. I delar av Malmaberg och Skiljebo-Södra Brandthovda-Hälla når 65 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt gör i princip ingen det i delar av Västerås västra landsbygd och delar av Västerås östra landsbygd
Område | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet |
---|---|
Delar av Malmaberg | 65 % |
Skiljebo-Södra Brandthovda-Hälla | 65 % |
Delar av Haga-Sandgärdet | 64 % |
Västra Viksäng-Kungsängen-Ängsgärdet | 64 % |
Delar av Haga-Sandgärdet | 63 % |
Delar av Hemdal-Klockartorpet | 63 % |
Delar av Aroslund-Karlsdal | 62 % |
Delar av Herrgärdet-Kyrkbacken | 62 % |
Delar av Kopparlunden-Östermalm | 62 % |
Vega-Tunby-Sydvästra Nordanby | 62 % |
Delar av Aroslund-Karlsdal | 61 % |
Delar av Haga-Sandgärdet | 61 % |
Delar av Kopparlunden-Östermalm | 61 % |
Delar av Västra centrum-Västermalm-Almelund | 61 % |
Delar av Västra centrum-Västermalm-Almelund | 61 % |
Delar av Gideonsberg-Emaus | 60 % |
Delar av Hammarby Stadshage-Östra Hammarby-Södra Vetterstorp | 60 % |
Delar av Nordanby Gärde-Norra Gideonsberg | 60 % |
Blåsbo-Norrmalm | 59 % |
Delar av Gideonsberg-Emaus | 59 % |
Delar av Hemdal-Klockartorpet | 59 % |
Delar av Malmaberg | 59 % |
Skiljeboplatsen | 59 % |
Delar av Östra hamnen-Öster Mälarstrand | 59 % |
Delar av Östra Viksäng | 59 % |
Annedal-Sydvästra centrum | 58 % |
Norra Skallberget-Nordanby | 58 % |
Södra Jakobsberg | 58 % |
Hacksta-Stohagen | 57 % |
Delar av Herrgärdet-Kyrkbacken | 57 % |
Delar av Västra Pettersberg-Södra Vallby-Källtorp | 57 % |
Delar av Östra hamnen-Öster Mälarstrand | 57 % |
Delar av Östra hamnen-Öster Mälarstrand | 57 % |
Delar av Östra Viksäng | 57 % |
Delar av Hammarby Stadshage-Östra Hammarby-Södra Vetterstorp | 56 % |
Delar av Malmaberg | 56 % |
Delar av Nordanby Gärde-Norra Gideonsberg | 56 % |
Södra Skallberget | 56 % |
Delar av Östra hamnen-Öster Mälarstrand | 55 % |
Vetterslund-Nordöstra Råby | 54 % |
Östra Pettersberg-Trumslagarbacken-Lustigkulla | 54 % |
Västra Hammarby | 53 % |
Sydvästra Bjurhovda | 52 % |
Delar av Östra Råby-Norra Vetterstorp | 52 % |
Delar av Västra Pettersberg-Södra Vallby-Källtorp | 51 % |
Finnslätten-Norra Bjurhovda | 50 % |
Delar av Östra Råby-Norra Vetterstorp | 47 % |
Delar av Framnäs-Talltorp-Hässlö | 46 % |
Västra Råby | 45 % |
Delar av Framnäs-Talltorp-Hässlö | 44 % |
Norra Brandthovda-Tibble | 44 % |
Delar av Västra Pettersberg-Södra Vallby-Källtorp | 43 % |
Delar av Östra Bäckby | 42 % |
Delar av Södra Gryta | 40 % |
Delar av Östra Bäckby | 38 % |
Delar av Västra Bäckby-Nordöstra Skälby | 35 % |
Delar av Södra Gryta | 32 % |
Brottberga-Norra Vallby | 30 % |
Delar av Västra Bäckby-Nordöstra Skälby | 30 % |
Nordöstra Skälby | 24 % |
Delar av Önsta-Norra Gryta-Stenby | 22 % |
Delar av Önsta-Norra Gryta-Stenby | 21 % |
Erikslund-Eriksborg-Hagaberg | 20 % |
Delar av Skultuna | 20 % |
Västra Skälby | 19 % |
Delar av Önsta-Norra Gryta-Stenby | 18 % |
Delar av Hökåsen-Hökåsen omland | 17 % |
Delar av Rönnby-Billsta-Åshagen | 16 % |
Delar av Skultuna | 13 % |
Delar av Hökåsen-Hökåsen omland | 9 % |
Delar av Rönnby-Billsta-Åshagen | 9 % |
Tillberga | 9 % |
Södra Irsta | 6 % |
Kvicksund | 6 % |
Dingtuna | 4 % |
Barkarö | 4 % |
Norra Irsta | 4 % |
Delar av Västerås norra landsbygd | 3 % |
Delar av Västerås västra landsbygd | 3 % |
Enhagen | 2 % |
Delar av Västerås norra landsbygd | 2 % |
Delar av Västerås östra landsbygd | 2 % |
Delar av Västerås västra landsbygd | 1 % |
Delar av Västerås östra landsbygd | 1 % |
I Västerås kommun har relativt stor andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.
I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Västerås är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet större än i andra kommuner som SKR klassificerar som större stad.
Kommun | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet | Andel av kvinnor | Andel av män | Område med störst andel |
---|---|---|---|---|
Fagersta | 64 % | 68 % | 60 % | Västanfors östra-Meling (81 %) |
Köping | 47 % | 51 % | 44 % | Delar av Östanås-Johannisdal (68 %) |
Västerås | 42 % | 46 % | 38 % | Delar av Malmaberg och Skiljebo-Södra Brandthovda-Hälla (65 %) |
Skinnskatteberg | 35 % | 37 % | 33 % | Skinnskatteberg centralort (64 %) |
Sala | 35 % | 40 % | 30 % | Kungsängen-Valla-Vasastaden och Sala centrum (56 %) |
Arboga | 34 % | 39 % | 30 % | Ladubackgärdena-Prästgärdet (47 %) |
Norberg | 34 % | 38 % | 29 % | Norberg östra (43 %) |
Kungsör | 28 % | 30 % | 26 % | Kungsör södra (40 %) |
Hallstahammar | 25 % | 31 % | 20 % | Surbrunnsvägen-Tuna (38 %) |
Surahammar | 25 % | 31 % | 18 % | Virsbo (54 %) |
I Västerås har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.
57 procent av resorna är kortare än 15 minuter
SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.
Enligt analysen var 57 procent av resorna i Västerås under fyrakilometersgränsen. Störst andel kortare resor i Sveriges största städer gjordes i Stockholm och Malmö: 69 procent. När analysen begränsades till resor som startar inom kommunernas tätorter var andelen ännu högre.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.