Här är Västeråsområdena där nästan sju av tio kan cykla till jobbet

Västerås kommun Trafik
Cykelparkering

I delar av Malmaberg och Skiljebo-Södra Brandthovda-Hälla har nästan sju av tio cykelavstånd till arbetet. I delar av Västerås västra landsbygd och delar av Västerås östra landsbygd har i princip ingen det. Det visar SCB:s nya analys.

SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Västerås

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Västerås

Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

I Västerås är är andelen högre, 42 procent, och inte oväntat är andelen högre i tätort än på landsbygden. I delar av Malmaberg och Skiljebo-Södra Brandthovda-Hälla når 65 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt gör i princip ingen det i delar av Västerås västra landsbygd och delar av Västerås östra landsbygd

Område för område – så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Västerås
OmrådeAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet
Delar av Malmaberg65 %
Skiljebo-Södra Brandthovda-Hälla65 %
Delar av Haga-Sandgärdet64 %
Västra Viksäng-Kungsängen-Ängsgärdet64 %
Delar av Haga-Sandgärdet63 %
Delar av Hemdal-Klockartorpet63 %
Delar av Aroslund-Karlsdal62 %
Delar av Herrgärdet-Kyrkbacken62 %
Delar av Kopparlunden-Östermalm62 %
Vega-Tunby-Sydvästra Nordanby62 %
Delar av Aroslund-Karlsdal61 %
Delar av Haga-Sandgärdet61 %
Delar av Kopparlunden-Östermalm61 %
Delar av Västra centrum-Västermalm-Almelund61 %
Delar av Västra centrum-Västermalm-Almelund61 %
Delar av Gideonsberg-Emaus60 %
Delar av Hammarby Stadshage-Östra Hammarby-Södra Vetterstorp60 %
Delar av Nordanby Gärde-Norra Gideonsberg60 %
Blåsbo-Norrmalm59 %
Delar av Gideonsberg-Emaus59 %
Delar av Hemdal-Klockartorpet59 %
Delar av Malmaberg59 %
Skiljeboplatsen59 %
Delar av Östra hamnen-Öster Mälarstrand59 %
Delar av Östra Viksäng59 %
Annedal-Sydvästra centrum58 %
Norra Skallberget-Nordanby58 %
Södra Jakobsberg58 %
Hacksta-Stohagen57 %
Delar av Herrgärdet-Kyrkbacken57 %
Delar av Västra Pettersberg-Södra Vallby-Källtorp57 %
Delar av Östra hamnen-Öster Mälarstrand57 %
Delar av Östra hamnen-Öster Mälarstrand57 %
Delar av Östra Viksäng57 %
Delar av Hammarby Stadshage-Östra Hammarby-Södra Vetterstorp56 %
Delar av Malmaberg56 %
Delar av Nordanby Gärde-Norra Gideonsberg56 %
Södra Skallberget56 %
Delar av Östra hamnen-Öster Mälarstrand55 %
Vetterslund-Nordöstra Råby54 %
Östra Pettersberg-Trumslagarbacken-Lustigkulla54 %
Västra Hammarby53 %
Sydvästra Bjurhovda52 %
Delar av Östra Råby-Norra Vetterstorp52 %
Delar av Västra Pettersberg-Södra Vallby-Källtorp51 %
Finnslätten-Norra Bjurhovda50 %
Delar av Östra Råby-Norra Vetterstorp47 %
Delar av Framnäs-Talltorp-Hässlö46 %
Västra Råby45 %
Delar av Framnäs-Talltorp-Hässlö44 %
Norra Brandthovda-Tibble44 %
Delar av Västra Pettersberg-Södra Vallby-Källtorp43 %
Delar av Östra Bäckby42 %
Delar av Södra Gryta40 %
Delar av Östra Bäckby38 %
Delar av Västra Bäckby-Nordöstra Skälby35 %
Delar av Södra Gryta32 %
Brottberga-Norra Vallby30 %
Delar av Västra Bäckby-Nordöstra Skälby30 %
Nordöstra Skälby24 %
Delar av Önsta-Norra Gryta-Stenby22 %
Delar av Önsta-Norra Gryta-Stenby21 %
Erikslund-Eriksborg-Hagaberg20 %
Delar av Skultuna20 %
Västra Skälby19 %
Delar av Önsta-Norra Gryta-Stenby18 %
Delar av Hökåsen-Hökåsen omland17 %
Delar av Rönnby-Billsta-Åshagen16 %
Delar av Skultuna13 %
Delar av Hökåsen-Hökåsen omland9 %
Delar av Rönnby-Billsta-Åshagen9 %
Tillberga9 %
Södra Irsta6 %
Kvicksund6 %
Dingtuna4 %
Barkarö4 %
Norra Irsta4 %
Delar av Västerås norra landsbygd3 %
Delar av Västerås västra landsbygd3 %
Enhagen2 %
Delar av Västerås norra landsbygd2 %
Delar av Västerås östra landsbygd2 %
Delar av Västerås västra landsbygd1 %
Delar av Västerås östra landsbygd1 %

I Västerås kommun har relativt stor andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.

I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Västerås är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet större än i andra kommuner som SKR klassificerar som större stad.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Västmanland
KommunAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbetAndel av kvinnorAndel av mänOmråde med störst andel
Fagersta64 %68 %60 %Västanfors östra-Meling (81 %)
Köping47 %51 %44 %Delar av Östanås-Johannisdal (68 %)
Västerås42 %46 %38 %Delar av Malmaberg och Skiljebo-Södra Brandthovda-Hälla (65 %)
Skinnskatteberg35 %37 %33 %Skinnskatteberg centralort (64 %)
Sala35 %40 %30 %Kungsängen-Valla-Vasastaden och Sala centrum (56 %)
Arboga34 %39 %30 %Ladubackgärdena-Prästgärdet (47 %)
Norberg34 %38 %29 %Norberg östra (43 %)
Kungsör28 %30 %26 %Kungsör södra (40 %)
Hallstahammar25 %31 %20 %Surbrunnsvägen-Tuna (38 %)
Surahammar25 %31 %18 %Virsbo (54 %)

I Västerås har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.

57 procent av resorna är kortare än 15 minuter

SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.

Enligt analysen var 57 procent av resorna i Västerås under fyrakilometersgränsen. Störst andel kortare resor i Sveriges största städer gjordes i Stockholm och Malmö: 69 procent. När analysen begränsades till resor som startar inom kommunernas tätorter var andelen ännu högre.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Västerås
Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.