Elbilar och laddhybrider har ökat i försäljning de senaste åren, men under tredje kvartalet minskade de laddbara bilarnas andel av nyregistreringarna i Danderyds kommun. Och då har effekten av den slopade elbilsbonusen inte gett fullt utslag ännu.
Under tredje kvartalet 2023 var 80 procent av alla nyregistrerade personbilar i Danderyd laddbara (sammanlagt registrerades 502 nya bilar). Merparten av de laddbara bilarna var rena elbilar (62 procent av alla).
Fossildrivna bilar utgjorde 19 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).

Ladda ner i fler format
De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Den här utvecklingen kulminerade under slutet av år 2022 då så många som hela 74 procent av alla nyregistrerade bilar var laddbara.
Även i Danderyd peakade registreringen av laddbara personbilar under det fjärde kvartalet på 83 procent.

Ladda ner i fler format
Inbromsning att vänta i slutet av året
I november förra året slopade regeringen med kort varsel elbilsbonusen. Men på grund av långa leveranstider är de bilar som registreras i dag i huvudsak sådana som såldes redan före den avskaffade bonusen. Effekten av regeländringen syns inte fullt ut ännu.
– Vi räknar med en 50 procents nedgång på försäljningen totalt och det som faller mest är elbilar. De som fortsätter köpa nya elbilar är premiumkunder och företag. Vi ser en ökning i efterfrågan på effektiva bensinmotorer, men många väljer att inte köpa alls. Det här gör att snittåldern på fordonsparken ökar, säger Mattias Bergman, som är vd för Mobility Sweden.
Mobility Sweden skrev i somras ner sin prognos för helåret och tror nu att 35 procent snarare än 40 procent av alla nyregistrerade bilar år 2023 kommer vara eldrivna. Det motsvarar en sänkning från 106 000 till 93 000 elbilar.
En annan trend är att laddhybriderna är på fortsatt nedgång. I Danderyd registrerades det under det senaste kvartalet 311 elbilar och 92 laddhybrider. Följande graf visar utvecklingen över tid.

Ladda ner i fler format
Lista: Här säljs det flest laddbara bilar
I hela landet var 60 procent av alla nya bilar laddbara under tredje kvartalet. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet, vilket till stor del förklaras av att många leasingföretag har sitt säte i länet. I Stockholms län var 72 procent av nyregistrerade bilar laddbara.

Ladda ner i fler format
Jämfört med andra kommuner sticker Danderyd ut med en väldigt hög andel elbilar och laddhybrider. Under tredje kvartalet var andelen laddbara bilar av alla nyregistreringar rentav tredje högst i hela landet.
| Kommun | Andel laddbara | Antal elbilar | Antal laddhybrider | Antal nya bilar totalt | |
|---|---|---|---|---|---|
| Danderyd | 80 % | 311 | 92 | 502 | |
| Stockholm | 79 % | 6 536 | 3 308 | 12490 | |
| Solna | 78 % | 848 | 343 | 1520 | |
| Sollentuna | 76 % | 462 | 275 | 968 | |
| Nacka | 75 % | 806 | 392 | 1601 | |
| Södertälje | 67 % | 1 548 | 410 | 2915 | |
| Täby | 67 % | 209 | 91 | 448 | |
| Ekerö | 63 % | 54 | 27 | 129 | |
| Vaxholm | 62 % | 26 | 14 | 65 | |
| Järfälla | 61 % | 133 | 119 | 413 | |
| Värmdö | 59 % | 85 | 61 | 248 | |
| Salem | 58 % | 28 | 15 | 74 | |
| Österåker | 57 % | 118 | 70 | 328 | |
| Tyresö | 57 % | 76 | 32 | 189 | |
| Vallentuna | 57 % | 59 | 27 | 152 | |
| Lidingö | 56 % | 85 | 40 | 222 | |
| Huddinge | 55 % | 233 | 88 | 583 | |
| Nykvarn | 55 % | 21 | 7 | 51 | |
| Nynäshamn | 55 % | 44 | 12 | 102 | |
| Upplands Väsby | 54 % | 78 | 35 | 210 | |
| Botkyrka | 52 % | 110 | 56 | 320 | |
| Sigtuna | 52 % | 92 | 22 | 221 | |
| Haninge | 51 % | 157 | 85 | 470 | |
| Upplands-Bro | 48 % | 38 | 12 | 105 | |
| Sundbyberg | 44 % | 85 | 39 | 279 | |
| Norrtälje | 44 % | 90 | 49 | 316 |
Notera att siffrorna avser var bilarna är registrerade. Leasingbilar är registrerade i den kommun där uthyraren har sitt säte.
