Ny data från Google visar att invånarna i Jönköpings län rör sig lika mycket på kaféer, restauranger och i affärer som i januari och februari.
Orkar folk i Jönköping hålla i den sociala isoleringen? Med hjälp av data från Google kan vi mäta hur besök till olika typer av platser har förändrats på senaste tiden, jämfört med innan pandemin.
Googles senaste siffror, som publicerades nyligen och som sträcker sig till och med fredagen den 5 juni, visar att invånarna i Jönköping rörde sig ungefär lika mycket på kaféer, restauranger och i affärer mellan den 30 maj och den 5 juni som veckan innan.
Google-rapporten använder en fem veckors-period i januari och februari som referens. Jämfört med den referensperioden låg aktiviteten på kaféer, restauranger, köpcentra, biografer och bibliotek i Jönköping ungefär på samma nivå.

Här räknar vi ut ett medeltal för de senaste sju dagarna för jämna ut variationer enskilda dagar. Stora helgdagar, som första maj, är exkluderade för gör vecka-vecka-jämförelserna mer rättvisa.
Hur brukar aktiviteten under vår och sommar se ut jämfört med vintern? Det har vi skrivit om här.
Att län som Jämtland och Dalarna ser stora nedgångar i aktivitet beror troligen på vinterturismen i början av året.
Dag för dag ser trenden ut så här i Jönköpings län.

Sverige på samma nivå som innan pandemin
I hela landet uppmätte Google mellan den 30 maj och den 5 juni ungefär samma nivå av aktivitet på kaféer, barer och resturanger som innan pandemin.
Veckan innan var motsvarande siffra 6 procent lägre. Vi ser med andra ord ett något mer aktivt uteliv i landet som helhet.
I tolv län rörde man sig mer på kaféer, restauranger och shoppingcentra än veckan innan.

Så utvecklas aktiviteten i hemmet, på jobbet och i trafiken
Google mäter inte bara hur mycket vi rör oss på kaféer och resturanger, utan även hur mycket tid som tillbringas på bland annat jobbet, i hemmet och i kollektivtrafiken.
Jämfört med referensperioden i januari–februari tillbringar invånarna i Jönköping mindre tid på på arbetsplatsen och på knutpunkter i kollektivtrafiken, medan vi ser en större aktivitet i hemmet.
Följande graf visar utvecklingen för de senaste sju dagarna jämfört med veckan innan.

Metod: Så analyserar vi Googles data över rörlighet
- Google publicerar varje vecka aggregerad och anonymiserad data över hur mycket aktiviteten ökat och minskat på olika typer av platser. Statistik bygger på användare som har platshistorik påslagen och är inte nödvändigtvis helt representativ för hela befolkningen.
- Om ett län inte har tillräcklig data för perioden har siffrorna inte tagits med, som till exempel Gotland.
- I den här artikeln tittar vi framför allt på aktiviteten på restauranger, kaféer, shoppingcenter, museer, bibliotek och biografer, som tillsammans utgör en kategori.
- Statistiken sträcker sig till och med 5 juni. Vi har räknat ut ett medeltal för de föregående sju dagarna och jämfört dels med föregående vecka, dels med Googles egen referensperiod i januari och februari.
- För att stora helgdagars avvikande aktivitetsnivå inte ska påverka resultatet exkluderar vi dessa från våra uträkningar.
- På Google hittar du all rådata för nedladdning och närmare metodbeskrivning för hur datan samlats in.