Ny data från Google visar små förändringar i utelivet i Jönköpings län. Aktiviteten på kaféer, restauranger och i affärer ligger i nivå med veckan innan.
Orkar folk i Jönköping hålla i den sociala isoleringen? Med hjälp av data från Google kan vi mäta hur besök till olika typer av platser har förändrats på senaste tiden, jämfört med innan pandemin.
Googles senaste siffror, som publicerades nyligen och som sträcker sig till och med torsdagen den 7 maj, visar att invånarna i Jönköping rörde sig ungefär lika mycket på kaféer, restauranger och i affärer förra veckan som veckan innan.
Google-rapporten använder en fem veckors-period i januari och februari som referens. Jämfört med den referensperioden var det förra veckan 10 procent lägre aktivitet på kaféer, restauranger, köpcentra, biografer och bibliotek i Jönköping.

Här räknar vi ut ett medeltal för de senaste sju dagarna för jämna ut variationer enskilda dagar. Stora helgdagar, som första maj, är exkluderade för gör vecka-vecka-jämförelserna mer rättvisa.
Att län som Jämtland och Dalarna ser stora nedgångar i aktivitet beror troligen på vinterturismen i början av året.
Dag för dag ser trenden ut så här i Jönköpings län.

Lägre aktivitet i hela landet
I hela landet uppmätte Google under förra veckan 16 procent lägre aktivitet på kaféer, barer och resturanger än innan pandemin.
Veckan innan var motsvarande siffra 13 procent lägre. Vi ser med andra ord ett något mindre aktivt uteliv i landet som helhet.
I samtliga län rörde man sig mindre eller ungefär lika mycket på kaféer, restauranger och shoppingcentra än veckan innan.

Så utvecklas aktiviteten i hemmet, på jobbet och i trafiken
Google mäter inte bara hur mycket vi rör oss på kaféer och resturanger, utan även hur mycket tid som tillbringas på bland annat jobbet, i hemmet och i kollektivtrafiken.
Jämfört med referensperioden i januari–februari tillbringar invånarna i Jönköping mindre tid på på arbetsplatsen och på knutpunkter i kollektivtrafiken, medan vi ser en större aktivitet i hemmet.
Följande graf visar utvecklingen för de senaste sju dagarna jämfört med veckan innan.

Metod: Så analyserar vi Googles data över rörlighet
- Google publicerar varje vecka aggregerad och anonymiserad data över hur mycket aktiviteten ökat och minskat på olika typer av platser. Statistik bygger på användare som har platshistorik påslagen och är inte nödvändigtvis helt representativ för hela befolkningen.
- Om ett län inte har tillräcklig data för perioden har siffrorna inte tagits med, som till exempel Gotland.
- I den här artikeln tittar vi framför allt på aktiviteten på restauranger, kaféer, shoppingcenter, museer, bibliotek och biografer, som tillsammans utgör en kategori.
- Statistiken sträcker sig till och med 7 maj. Vi har räknat ut ett medeltal för de föregående sju dagarna och jämfört dels med föregående vecka, dels med Googles egen referensperiod i januari och februari.
- För att stora helgdagars avvikande aktivitetsnivå inte ska påverka resultatet exkluderar vi dessa från våra uträkningar.
- På Google hittar du all rådata för nedladdning och närmare metodbeskrivning för hur datan samlats in.