Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford C Tonneau från 1904. Den rullade därmed före unionsupplösningen mellan Sverige och Norge.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilarna i Växjö kommun ligger nära riksgenomsnittet. Bilarna är i snitt omkring tolv år gamla, alltså omkring 0,8 år yngre än i resten av landet. En knapp majoritet av bilarna i kommunen är äldre än tio år gamla. Tre procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Växjö kommun är dock yngre än snittet i Kronobergs län. Faktum är att de är de yngsta i länet. Äldst är bilarna istället i Tingsryds kommun, där medelåldern ligger på omkring 15 år.
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Drygt 1 400 bilar – tre procent av bilarna i Växjö kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Växjö kommun finns 768 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford C Tonneau, årsmodell 1904. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än unionsupplösningen mellan Sverige och Norge, som ägde rum år 1905. Bilen är en av de äldsta som är registrerade som i trafik i Sverige.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1904 | Ford C Tonneau | JPN 609 | Svart |
| 1919 | Ford T | ERD 068 | Svart |
| 1925 | Swift | KLE 444 | Mörkröd |
| 1925 | Citroen | DCT 385 | Gul |
| 1926 | Cadillac | GTG 266 | Flerfärgad |
| 1927 | Willys Knight | DYX 629 | Blå |
| 1928 | Fiat 520 | KLD 374 | Mörkblå |
| 1928 | Chevrolet National Ab | CRP 790 | Mörkgrön |
| 1929 | Ford | UOZ 484 | Svart |
| 1929 | Ford | HMA 565 | Flerfärgad |
| 1929 | Ford A | DXC 010 | Mörkröd |
| 1929 | Ford Model A Tudor | ZMD 087 | Flerfärgad |
| 1929 | Lea Francis Roadster | BSS 142 | Flerfärgad |
| 1929 | Ford Sta.coupe Mod.a454 | BCN 262 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A | RNL 835 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A | GMF 165 | Svart |
| 1930 | Ford | XJN 928 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford Modell A | CZY 445 | Mörkgrå |
| 1931 | Ford | KSG 30P | Svart |
| 1931 | Ford A | FRD 068 | Grå |