Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Chevrolet Special från 1931. Den rullade därmed före andra världskrigets utbrott.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Uppvidinge kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen knappt 15 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Uppvidinge kommun är även äldre än snittet i Kronobergs län. Äldst i länet är bilarna dock i Tingsryds kommun, där medelåldern ligger på omkring 15 år. Yngst, omkring tolv år, är de i Växjö kommun.
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Knappt 400 bilar – sex procent av bilarna i Uppvidinge kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Uppvidinge kommun finns 181 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en röd Chevrolet Special, årsmodell 1931 som är registrerad i Åseda. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än andra världskrigets utbrott 1939.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1931 | Chevrolet Special | EDR 576 | Röd |
| 1939 | Dkw Favorit | BFC 937 | Flerfärgad |
| 1948 | Chevrolet | THA 334 | Grå |
| 1950 | Austin A 40 Devon | TTS 925 | Svart |
| 1950 | Morris Oxford Saloon | RNY 982 | Mörkgrön |
| 1950 | Volvo Pv 444b | MAP 256 | Svart |
| 1950 | Alvis Special Sports | LHF 046 | Ljusgul |
| 1950 | Mercedes Benz 170 Da | GBO 760 | Svart |
| 1950 | De Soto Diplom Custom | BFF 780 | Mörkgrön |
| 1951 | Chevrolet Belair De Luxe | DLT 596 | Svart |
| 1953 | Fiat | MSR 01H | Grön |
| 1953 | Ford | LNR 10A | Grön |
| 1953 | Citroen Berline 11 Sport | EHB 329 | Svart |
| 1954 | Volvo Pv 831 | JSX 774 | Svart |
| 1954 | Studerbaker Ch Regal Co | FSL 471 | Ljusgrön |
| 1955 | Chevrolet Bel-Air | JZY 626 | Flerfärgad |
| 1955 | Buick Special | CLB 998 | Flerfärgad |
| 1955 | Chevrolet Bel-Air 2d Ht | BYN 523 | Svart |
| 1956 | Chevrolet | GHN 66G | Flerfärgad |
| 1956 | Mercedes-Benz 190 Sl | FPF 960 | Ljusgrå |