Här är Uppvidinges äldsta bil – äldre än andra världskrigets utbrott

Uppvidinge kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Chevrolet Special från 1931. Den rullade därmed före andra världskrigets utbrott.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Uppvidinge kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen knappt 15 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Uppvidinge kommun är även äldre än snittet i Kronobergs län. Äldst i länet är bilarna dock i Tingsryds kommun, där medelåldern ligger på omkring 15 år. Yngst, omkring tolv år, är de i Växjö kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Kronobergs län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Växjö11,7 år47 %3 %
Älmhult12,5 år47 %5 %
Ljungby13,5 år42 %5 %
Lessebo13,8 år37 %5 %
Alvesta13,9 år39 %6 %
Markaryd14,4 år39 %7 %
Uppvidinge14,5 år37 %6 %
Tingsryd14,7 år37 %7 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 400 bilar – sex procent av bilarna i Uppvidinge kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Uppvidinge kommun finns 181 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en röd Chevrolet Special, årsmodell 1931 som är registrerad i Åseda. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än andra världskrigets utbrott 1939.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Uppvidinge kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1931Chevrolet SpecialEDR 576Röd
1939Dkw FavoritBFC 937Flerfärgad
1948ChevroletTHA 334Grå
1950Austin A 40 DevonTTS 925Svart
1950Morris Oxford SaloonRNY 982Mörkgrön
1950Volvo Pv 444bMAP 256Svart
1950Alvis Special SportsLHF 046Ljusgul
1950Mercedes Benz 170 DaGBO 760Svart
1950De Soto Diplom CustomBFF 780Mörkgrön
1951Chevrolet Belair De LuxeDLT 596Svart
1953FiatMSR 01HGrön
1953FordLNR 10AGrön
1953Citroen Berline 11 SportEHB 329Svart
1954Volvo Pv 831JSX 774Svart
1954Studerbaker Ch Regal CoFSL 471Ljusgrön
1955Chevrolet Bel-AirJZY 626Flerfärgad
1955Buick SpecialCLB 998Flerfärgad
1955Chevrolet Bel-Air 2d HtBYN 523Svart
1956ChevroletGHN 66GFlerfärgad
1956Mercedes-Benz 190 SlFPF 960Ljusgrå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.