Här är Kindas äldsta bil – äldre än Wall Street-kraschen

Kinda kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford Model A som snart fyller 100 år. Den rullade därmed före Wall Street-kraschen.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Kinda kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen knappt 15 år gammal. Åtta procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Kinda kommun är även äldre än snittet i Östergötlands län. Äldst i länet är bilarna dock i Ödeshögs kommun, där medelåldern ligger på drygt 15 år. Yngst, omkring tolv år, är de i Linköpings kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Östergötlands län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Linköping11,7 år49 %4 %
Norrköping11,9 år46 %3 %
Söderköping13,4 år40 %5 %
Vadstena13,5 år42 %6 %
Motala13,5 år42 %6 %
Mjölby13,6 år42 %6 %
Finspång13,9 år39 %6 %
Ydre14 år40 %6 %
Åtvidaberg14,2 år38 %6 %
Valdemarsvik14,3 år37 %6 %
Kinda14,6 år38 %8 %
Boxholm14,6 år37 %7 %
Ödeshög15,4 år36 %8 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 500 bilar – åtta procent av bilarna i Kinda kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Kinda kommun finns 222 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en grå Ford Model A, årsmodell 1928 som är registrerad i Kisa. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Wall Street-kraschen 1929.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Kinda kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1928Ford Model AEUA 202Grå
1931Ford Tudor SedanUWU 225Ljusgrön
1936FordESF 684Svart
1938OldsmobileYAZ 694Grå
1939Mercury 99 AOUY 566Ljusblå
1947Chrysler WindsorBYL 282Svart
1950Buick Special Serie 40TXB 667Mörkgrön
1950Fiat 500 Convert KupéKNP 429Röd
1950Saab 92 De LuxeDPN 050Ljusblå
1951Volkswagen Lim 10/11 CPXO 501Mörkbrun
1951Volvo Pv 445 CHUY 341Vit
1951Mg TdCMC 902Blå
1953Volvo Pv 444 DsGAU 866Röd
1953Volvo Pv 444 EGAU 793Svart
1953Volvo Pv 444 EsEZN 540Mörkröd
1953Volvo Pv 444 EEEH 654Svart
1953Volvo Pv 831DTN 771Svart
1953Volvo Pv 444 EBXN 658Svart
1953Volvo Pv 444 DsBEZ 969Mörkröd
1954Volvo Pv 444 HsJDG 705Grå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.