Här är Gävles äldsta bil – äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning

Gävle kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford Touring från 1922. Den rullade därmed före Sveriges Radios första nyhetssändning.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

Bilarna i Gävle kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen drygt tolv år gammal. En knapp majoritet av bilarna i kommunen är äldre än tio år gamla. Fyra procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Gävle kommun är dock yngre än snittet i Gävleborgs län. Faktum är att de är de yngsta i länet. Äldst är bilarna istället i Nordanstigs kommun, där medelåldern ligger på omkring 18 år.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Gävleborgs län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Gävle12,3 år46 %4 %
Söderhamn14,4 år38 %6 %
Sandviken14,8 år37 %7 %
Bollnäs14,8 år36 %7 %
Ljusdal15 år36 %8 %
Hofors15,4 år34 %8 %
Hudiksvall15,7 år34 %8 %
Ockelbo15,7 år30 %7 %
Ovanåker17 år28 %10 %
Nordanstig18 år25 %12 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 2 000 bilar – fyra procent av bilarna i Gävle kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Gävle kommun finns 1 060 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford Touring, årsmodell 1922 som är registrerad i Valbo. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning, som skedde 1925.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Gävle kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1922Ford TouringEPO 170Svart
1924Ford TLNS 536Svart
1925Ford TABJ 560Grön
1926Ford Mod TCXS 096Flerfärgad
1926ChevroletCPS 694Mörkblå
1928ChevroletCAC 268Grön
1930Chevrolet SedanCOJ 246Mörkgrön
1931ChevroletECS 58LFlerfärgad
1931ChevroletZLB 186Svart
1931FordCYD 546Svart
1931Chrylser-Plymouth Se 54aCUE 560Flerfärgad
1931Ford Special SedanCXS 874Flerfärgad
1931ChevroletCRJ 396Flerfärgad
1931Ford PhaetonAWJ 872Flerfärgad
1932FordRJA 61HGrön
1932FordSFM 86FGrå
1932Ford RoadsterPON 836Flerfärgad
1932Ford B Tudor SedanJOF 772Brun
1932Plymouth PaFRC 523Okänd
1932FordYHM 864Ljusgrön

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.