Här är Nordanstigs äldsta bil – äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt

Nordanstigs kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T från 1914. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Nordanstigs kommun är de dock betydligt äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 18 år gammal. Tolv procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Nordanstigs kommun är även äldre än snittet i Gävleborgs län. Faktum är att de är de äldsta i länet. Yngst är bilarna istället i Gävle kommun, där medelåldern ligger på drygt tolv år.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Gävleborgs län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Gävle12,3 år46 %4 %
Söderhamn14,4 år38 %6 %
Sandviken14,8 år37 %7 %
Bollnäs14,8 år36 %7 %
Ljusdal15 år36 %8 %
Hofors15,4 år34 %8 %
Hudiksvall15,7 år34 %8 %
Ockelbo15,7 år30 %7 %
Ovanåker17 år28 %10 %
Nordanstig18 år25 %12 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 700 bilar – tolv procent av bilarna i Nordanstigs kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Nordanstigs kommun finns 407 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1914 som är registrerad i Ilsbo. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Nordanstigs kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1914Ford TLZU 806Svart
1922Ford TJMS 783Svart
1923Ford TGSJ 065Grön
1930FordLBU 726Flerfärgad
1936FordXDR 32YMörkblå
1937Adler Trumpf Junior CabrKYO 885Flerfärgad
1937Ford Tudor SedanEPN 663Grå
1937PlymouthBXG 556Brun
1938Buick CoupèUTH 638Blå
1941Dodge Luxury LinerEAJ 320Grå
1942Willys JeepCJS 546Grön
1946Plymouth Special DeluxeUUG 365Svart
1946Pontiac StreamlinerXZG 273Mörkröd
1946CadillacDMZ 984Mörkgrå
1948Pontiac StreamlinerALR 043Flerfärgad
1949Plymouth Club CoupeWYM 246Mörkblå
1950Morris Oxford SaloonKRB 122Svart
1950Mercury 300DXK 190Svart
1951Chevrolet 2103 De LuxeCNC 919Svart
1952Chevrolet De LuxePDG 193Ljusgul

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.