Här är Ovanåkers äldsta bil – äldre än Wall Street-kraschen

Ovanåkers kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford Modella Sport Coup som snart fyller 100 år. Den rullade därmed före Wall Street-kraschen.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Ovanåkers kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 17 år gammal. Tio procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Ovanåkers kommun är även äldre än snittet i Gävleborgs län. Äldst i länet är bilarna dock i Nordanstigs kommun, där medelåldern ligger på omkring 18 år. Yngst, drygt tolv år, är de i Gävle kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Gävleborgs län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Gävle12,3 år46 %4 %
Söderhamn14,4 år38 %6 %
Sandviken14,8 år37 %7 %
Bollnäs14,8 år36 %7 %
Ljusdal15 år36 %8 %
Hofors15,4 år34 %8 %
Hudiksvall15,7 år34 %8 %
Ockelbo15,7 år30 %7 %
Ovanåker17 år28 %10 %
Nordanstig18 år25 %12 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 700 bilar – tio procent av bilarna i Ovanåkers kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Ovanåkers kommun finns 365 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en gul Ford Modella Sport Coup, årsmodell 1928 som är registrerad i Alfta. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Wall Street-kraschen 1929.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Ovanåkers kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1928Ford Modella Sport CoupPDF 336Gul
1930Ford Model AJAL 15BSvart
1930Ford A CoachCWT 332Mörkgrön
1932Chevrolet Sport RoadsterUZD 979Flerfärgad
1939Mercedes Benz 170 VFOS 356Svart
1946Willys OverlandKCN 949Flerfärgad
1948PackardULW 117Grön
1948Chevrolet StylemasterTUK 877Brun
1949ChevroletTRX 340Flerfärgad
1950Daimler 27 Hp LimDLC 893Svart
1950CadillacBMM 508Svart
1951Volvo Pv 831GWK 937Svart
1951BuickZMY 610Flerfärgad
1951CadillacCUY 477Grön
1951Opel Olympia Coadh VBHK 436Grå
1953Volvo Pv 444 EsNFN 706Grå
1953Morris Minor 2dGSB 942Svart
1953Volvo Pv 444-EsEFB 002Grå
1953Volvo Pv 444 DBMD 180Svart
1954Chevrolet 150MGJ 597Ljusgrön

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.