Här är Lindesbergs äldsta bil – äldre än Wall Street-kraschen

Lindesbergs kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford A Ombyggd som snart fyller 100 år. Den rullade därmed före Wall Street-kraschen.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Lindesbergs kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 15 år gammal. Åtta procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Lindesbergs kommun är även äldre än snittet i Örebro län. Äldst i länet är bilarna dock i Ljusnarsbergs kommun, där medelåldern ligger på omkring 17 år. Yngst, omkring tolv år, är de i Örebro kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Örebro län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Örebro12 år47 %3 %
Karlskoga13,1 år43 %5 %
Kumla13,9 år40 %6 %
Nora14,3 år38 %6 %
Hällefors14,5 år36 %6 %
Degerfors14,7 år36 %7 %
Laxå15,2 år35 %8 %
Lindesberg15,4 år35 %8 %
Lekeberg15,7 år37 %9 %
Hallsberg15,7 år33 %8 %
Askersund15,9 år34 %9 %
Ljusnarsberg17 år31 %10 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 1 100 bilar – åtta procent av bilarna i Lindesbergs kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Lindesbergs kommun finns 651 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en ljusblå Ford A Ombyggd, årsmodell 1928 som är registrerad i Fellingsbro. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Wall Street-kraschen 1929.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Lindesbergs kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1928Ford A OmbyggdHZP 77ULjusblå
1928Ford A OmbyggdYKA 389Svart
1929Ford ACTA 859Svart
1929Nash 420CJA 585Mörkblå
1930Essex Super Six SedanCEC 024Svart
1930Ford Fodor SedanBWN 017Ljusbrun
1930Ford Am/30AFK 861Flerfärgad
1931FordDWE 596Flerfärgad
1931FordDWR 740Mörkröd
1931FordYEB 05SSvart
1931ChevroletDAH 855Svart
1931Plymouth RoadsterBNP 026Grön
1932Ford CabroletGWB 586Flerfärgad
1932Ford V8 RoadsterDZE 835Svart
1932Ford Coupe LuxeEAO 966Mörkblå
1932Ford B Omb.ZMR 289Röd
1932Ford TudorCSP 060Svart
1932Invicta 12/90CCT 295Flerfärgad
1932Ford TudorBCC 372Blå
1935Plymouth Pj De LuxeTZH 841Ljusgrå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.