Här är Kungsbackas äldsta bil – äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt

Kungsbacka kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford-T från 1920. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

Bilparken i Kungsbacka är relativt ung. Bilarna är i snitt omkring elva år gamla, alltså knappt två år yngre än i resten av landet. En knapp majoritet av bilarna i kommunen är yngre än tio år gamla. Tre procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Kungsbacka kommun är även yngre än snittet i Hallands län. Faktum är att de är de yngsta i länet. Äldst är bilarna istället i Hylte kommun, där medelåldern ligger på knappt 15 år.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Hallands län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Kungsbacka10,9 år53 %3 %
Halmstad12,5 år44 %4 %
Varberg13,3 år43 %5 %
Falkenberg13,9 år40 %6 %
Laholm14 år39 %6 %
Hylte14,5 år35 %6 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 1 400 bilar – tre procent av bilarna i Kungsbacka kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Kungsbacka kommun finns 760 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford-T, årsmodell 1920 som är registrerad i Fjärås. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Kungsbacka kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1920Ford-TLLP 083Svart
1922ChevroletXWM 467Svart
1923Studebaker Special SixFJB 902Brun
1925Ford - TEDE 262Mörkröd
1926Ford TATB 874Flerfärgad
1928Ford Model A CoupeTKN 187Flerfärgad
1928Ford AKJE 133Flerfärgad
1928Ford A TudorEAG 426Mörkröd
1928Ford Modell ABRH 127Svart
1929Ford TudorMXT 655Blå
1929Hudson Super SixFAL 504Flerfärgad
1929Dodge Six PhaetonEGC 462Flerfärgad
1929Ford AXCZ 939Mörkblå
1929Ford Model A OmbCTH 033Svart
1930FordTEC 085Svart
1930Ford Tudor Std CoupeRZK 946Mörkgrön
1930Ford APAM 949Ljusgrön
1931Chevrolet IndependencePZA 063Mörkblå
1931Ford Model A CoupeXGZ 481Mörkröd
1931Ford A CoupéBYG 444Svart

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.