Här är Högsbys äldsta bil – äldre än Wall Street-kraschen

Högsby kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford A Roadster som snart fyller 100 år. Den rullade därmed före Wall Street-kraschen.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Högsby kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 16 år gammal. Åtta procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Högsby kommun är även äldre än snittet i Kalmar län. Äldst i länet är bilarna dock i Torsås kommun, där medelåldern ligger på omkring 17 år. Yngst, omkring tolv år, är de i Kalmar kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Kalmar län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Kalmar12,3 år45 %4 %
Oskarshamn13,6 år39 %5 %
Västervik13,7 år39 %5 %
Mörbylånga14,2 år39 %6 %
Vimmerby14,6 år40 %7 %
Hultsfred14,7 år37 %7 %
Mönsterås14,8 år34 %6 %
Nybro15 år34 %6 %
Borgholm16,1 år31 %8 %
Högsby16,1 år30 %8 %
Emmaboda16,1 år32 %9 %
Torsås16,8 år31 %10 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 300 bilar – åtta procent av bilarna i Högsby kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Högsby kommun finns 128 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en brun Ford A Roadster, årsmodell 1928 som är registrerad i Berga. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Wall Street-kraschen 1929.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Högsby kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1928Ford A RoadsterDND 803Brun
1931Ford A RoadsterDNB 218Flerfärgad
1931Ford A OmbyggdBGK 310Svart
1931Ford A Tudor De LuxeAHM 301Svart
1935Mg K3XKB 784Svart
1936Adler Trumf-JuniorCMR 930Flerfärgad
1938ChevroletWAF 026Svart
1946Plymouth SpecialFXT 706Mörkblå
1948Pontiac Silver 8GOC 396Blå
1949Jaguar Xk 120 RoadsterUZR 636Röd
1952JaguarJLS 00AGrå
1952Fiat 500 C ConvertAHU 592Flerfärgad
1953Cadillac CoupRZE 988Okänd
1953Volvo Pv 444 DDXN 755Blå
1953FordYJJ 379Blå
1954FordMBL 52NGrön
1954Ford PopularEBK 225Svart
1955Chevrolet 2103 4 D SedanGCA 631Flerfärgad
1955Chevrolet Bel AirDUZ 742Flerfärgad
1956Volvo Pv 444 KGCU 270Mörkblå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.