Här är Söderhamns äldsta bil – äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning

Söderhamns kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T från 1924. Den rullade därmed före Sveriges Radios första nyhetssändning.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Söderhamns kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen drygt 14 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Söderhamns kommun har ungefär samma medelålder som i Gävleborgs län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Gävle kommun, där medelåldern ligger på drygt tolv år. Äldst i länet, omkring 18 år, är de i Nordanstigs kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Gävleborgs län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Gävle12,3 år46 %4 %
Söderhamn14,4 år38 %6 %
Sandviken14,8 år37 %7 %
Bollnäs14,8 år36 %7 %
Ljusdal15 år36 %8 %
Hofors15,4 år34 %8 %
Hudiksvall15,7 år34 %8 %
Ockelbo15,7 år30 %7 %
Ovanåker17 år28 %10 %
Nordanstig18 år25 %12 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 900 bilar – sex procent av bilarna i Söderhamns kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Söderhamns kommun finns 433 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1924. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning, som skedde 1925.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Söderhamns kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1924Ford THWY 613Svart
1927PontiacCWP 195Svart
1929FordXFP 89JOrange
1929Ford A CoachBLW 550Svart
1929Ford Roadster 40 AAZS 593Flerfärgad
1930PlymouthPTF 05LLjusgul
1930Dodge BrothersDJM 725Flerfärgad
1930Ford A RoadsterBPF 898Röd
1931Ford 45b De Luxe CoupeDNE 305Flerfärgad
1931Pontiac CoachBTE 427Svart
1933FordXEN 22MSvart
1934Ford 40ADE 025Svart
1936Morris M/m8 1936NLA 826Flerfärgad
1938Ford Tudor Special M 82aODX 569Flerfärgad
1938Opel Super Six De LuxeNHN 332Ljusgul
1939Chevrolet 407OCO 677Mörkröd
1939Ford DeluxeNTU 863Svart
1939De Soto SedanELW 782Mörkgrön
1940Ford Omb.WBD 98WFlerfärgad
1940Ford De Luxe CoupeJAW 742Grå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.