Här är Hallsbergs äldsta bil – äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt

Hallsbergs kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T från 1919. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Hallsbergs kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 16 år gammal. Åtta procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Hallsbergs kommun är även äldre än snittet i Örebro län. Äldst i länet är bilarna dock i Ljusnarsbergs kommun, där medelåldern ligger på omkring 17 år. Yngst, omkring tolv år, är de i Örebro kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Örebro län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Örebro12 år47 %3 %
Karlskoga13,1 år43 %5 %
Kumla13,9 år40 %6 %
Nora14,3 år38 %6 %
Hällefors14,5 år36 %6 %
Degerfors14,7 år36 %7 %
Laxå15,2 år35 %8 %
Lindesberg15,4 år35 %8 %
Lekeberg15,7 år37 %9 %
Hallsberg15,7 år33 %8 %
Askersund15,9 år34 %9 %
Ljusnarsberg17 år31 %10 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 800 bilar – åtta procent av bilarna i Hallsbergs kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Hallsbergs kommun finns 426 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1919. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Hallsbergs kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1919Ford TGMR 995Svart
1921Ford TPJO 875Svart
1928Chevrolet National RoaNKF 538Grön
1928ChevroletCRH 906Mörkgrön
1929Fiat 321cHXM 71WRöd
1929Ford Model AXYH 617Brun
1930Ford ANCJ 757Mörkröd
1930Ford Modell AKEP 985Flerfärgad
1931Ford A Tudor OmbyggdTXU 064Mörkblå
1931FordEWC 271Svart
1936Plymouth Touring SedanJXF 153Mörkblå
1938Dodge Royal TouringSJW 541Mörkgrå
1939Ford Tudor A SpecialMMB 645Röd
1946Flying StandardKHS 226Ljusbrun
1948Chrysler New-YorkerRGR 778Ljusgul
1948DodgePCU 654Mörkblå
1948Pontiac 2dXHJ 976Svart
1949Ford Prefect FordorAPL 005Ljusgrön
1950BuickPYD 95PBlå
1950Vw Limousine 11 AKWL 393Grön

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.