Här är Ockelbos äldsta bil – äldre än Wall Street-kraschen

Ockelbo kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford Moda Ombyggt Fordon som snart fyller 100 år. Den rullade därmed före Wall Street-kraschen.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Ockelbo kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 16 år gammal. Sju procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Ockelbo kommun är även äldre än snittet i Gävleborgs län. Yngst i länet är bilarna i Gävle kommun, där medelåldern ligger på drygt tolv år. Äldst i länet, omkring 18 år, är de i Nordanstigs kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Gävleborgs län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Gävle12,3 år46 %4 %
Söderhamn14,4 år38 %6 %
Sandviken14,8 år37 %7 %
Bollnäs14,8 år36 %7 %
Ljusdal15 år36 %8 %
Hofors15,4 år34 %8 %
Hudiksvall15,7 år34 %8 %
Ockelbo15,7 år30 %7 %
Ovanåker17 år28 %10 %
Nordanstig18 år25 %12 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 300 bilar – sju procent av bilarna i Ockelbo kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Ockelbo kommun finns 129 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en silver Ford Moda Ombyggt Fordon, årsmodell 1928. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Wall Street-kraschen 1929.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Ockelbo kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1928Ford Moda Ombyggt FordonMFT 606Silver
1936MorrisSWW 358Flerfärgad
1938Mercedes Benz 170FBE 806Flerfärgad
1947Dodge Club CoupeXYM 090Svart
1950CadillacHWO 958Mörkblå
1950Willys-Overland JeepHJA 655Grön
1950Volkswagen Limousine 11aARS 353Grön
1952Morris Minor SaloonKKS 123Ljusgrön
1952Buick RoadmasterXOR 106Grön
1952Cadillac Club Coupe'XEL 609Svart
1953Oldsmobile 88 SuperdeluxMGY 595Ljusgul
1955Cadillac EldoradoMTY 894Grön
1955Ford Contry SedanHRZ 394Grå
1956Opel OlympiaKSM 514Svart
1956Pontiac ChieftainEOP 544Flerfärgad
1956ChevroletEGH 142Flerfärgad
1956Ford Crown VictoriaXNY 048Flerfärgad
1957Oldsmobile 98WEB 667Flerfärgad
1957Dkw Coupé Special 2 DPMX 093Blå
1957Volvo P 44403CXS 886Svart

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.