Här är Motalas äldsta bil – äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt

Motala kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Buick från 1914. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Motala kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen knappt 14 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Motala kommun har ungefär samma medelålder som i Östergötlands län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Linköpings kommun, där medelåldern ligger på omkring tolv år. Äldst i länet, drygt 15 år, är de i Ödeshögs kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Östergötlands län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Linköping11,7 år49 %4 %
Norrköping11,9 år46 %3 %
Söderköping13,4 år40 %5 %
Vadstena13,5 år42 %6 %
Motala13,5 år42 %6 %
Mjölby13,6 år42 %6 %
Finspång13,9 år39 %6 %
Ydre14 år40 %6 %
Åtvidaberg14,2 år38 %6 %
Valdemarsvik14,3 år37 %6 %
Kinda14,6 år38 %8 %
Boxholm14,6 år37 %7 %
Ödeshög15,4 år36 %8 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Drygt 1 300 bilar – sex procent av bilarna i Motala kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Motala kommun finns 723 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Buick, årsmodell 1914. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Motala kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1914BuickOML 98JFlerfärgad
1919Ford 1919DXD 340Svart
1920Dodge RoadsterPDE 776Flerfärgad
1926Ford CoupeCFG 373Flerfärgad
1927MorrisDJA 55WFlerfärgad
1928Ford A 35 AAOR 535Flerfärgad
1929Ford Model A TudorWOU 616Flerfärgad
1929Ford AHSH 852Svart
1930FordDWE 519Orange
1930Volvo Lv-61DPH 416Grön
1930Ford Modell ADNO 576Flerfärgad
1930Ford A 68 BAGP 323Flerfärgad
1931FordOSG 23JFlerfärgad
1931Ford Tudor SedanLPH 251Flerfärgad
1931Ford ADJM 863Svart
1932Ford CabrioletJFR 571Blå
1932Ford CoupeFPZ 905Röd
1932Ford Model BCFF 888Mörkblå
1933Mg LGJP 480Röd
1933M.g. Magna LBBW 516Flerfärgad

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.