Här är Hallands äldsta bil – äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt

Hallands län Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i länet är en Ford T från 1918. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

Bilarna i Hallands län ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen knappt 13 år gammal. Fyra procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Hallands län har ungefär samma medelålder som i Sverige som helhet. Yngst i länet är bilarna i Kungsbacka kommun, där medelåldern ligger på omkring elva år. Äldst i länet, knappt 15 år, är de i Hylte kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Hallands län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Kungsbacka10,9 år53 %3 %
Halmstad12,5 år44 %4 %
Varberg13,3 år43 %5 %
Falkenberg13,9 år40 %6 %
Laholm14 år39 %6 %
Hylte14,5 år35 %6 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 8 200 bilar – fyra procent av bilarna i Hallands län – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Hallands län finns 4 472 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1918 som är registrerad i Harplinge. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i länet. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är de äldsta bilarna i trafik i Hallands län
KommunÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
Halmstad1918Ford TFAB 605Svart
Kungsbacka1920Ford-TLLP 083Svart
Falkenberg1920Ford THEU 146Svart
Varberg1921Ford RunaboutKJW 973Röd
Falkenberg1921Ford TFKF 823Svart
Kungsbacka1922ChevroletXWM 467Svart
Kungsbacka1923Studebaker Special SixFJB 902Brun
Varberg1923Bugatti Typ 13aRSM 262Grå
Varberg1923FordMDK 01FSvart
Laholm1923Ford T 1923BCC 343Svart
Halmstad1923Ford Mod. TAHM 623Svart
Kungsbacka1925Ford - TEDE 262Mörkröd
Kungsbacka1926Ford TATB 874Flerfärgad
Halmstad1926Rolls-RoycePAT 365Flerfärgad
Falkenberg1927Ford TDSB 871Blå
Falkenberg1927Lincoln V8GSC 125Okänd
Kungsbacka1928Ford Model A CoupeTKN 187Flerfärgad
Kungsbacka1928Ford AKJE 133Flerfärgad
Varberg1928Chevrolet National CoupeUFE 059Flerfärgad
Hylte1928FordDKJ 223Flerfärgad

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.