Här är Borgholms äldsta bil – äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning

Borgholms kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford från 1924. Den rullade därmed före Sveriges Radios första nyhetssändning.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Borgholms kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 16 år gammal. Åtta procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Borgholms kommun är även äldre än snittet i Kalmar län. Äldst i länet är bilarna dock i Torsås kommun, där medelåldern ligger på omkring 17 år. Yngst, omkring tolv år, är de i Kalmar kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Kalmar län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Kalmar12,3 år45 %4 %
Oskarshamn13,6 år39 %5 %
Västervik13,7 år39 %5 %
Mörbylånga14,2 år39 %6 %
Vimmerby14,6 år40 %7 %
Hultsfred14,7 år37 %7 %
Mönsterås14,8 år34 %6 %
Nybro15 år34 %6 %
Borgholm16,1 år31 %8 %
Högsby16,1 år30 %8 %
Emmaboda16,1 år32 %9 %
Torsås16,8 år31 %10 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 600 bilar – åtta procent av bilarna i Borgholms kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Borgholms kommun finns 313 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford, årsmodell 1924. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning, som skedde 1925.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Borgholms kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1924FordHDM 84FSvart
1928Ford AJEN 121Flerfärgad
1928Ford AGTG 776Flerfärgad
1930Ford Tudor SedanNSO 146Flerfärgad
1931Ford AMMJ 826Svart
1931Austin SevenGFB 096Ljusgul
1933Chevrolet Sport KupéGAF 446Grön
1935Ford Junior TudorGKL 073Flerfärgad
1936FordEOG 076Mörkblå
1936Ford Junior 170laDJN 637Grå
1938Buick SedanASH 942Svart
1946Standard 1000 SedanPJH 270Svart
1946Plymouth Special De LuxeMXR 296Mörkblå
1946Volvo Pv 60LRJ 595Mörkblå
1947Plymouth Spec De LuxeOTW 359Grön
1947Volvo Pv 444GAU 707Svart
1948RenaultPFS 95PLjusgrå
1950DkwHHT 017Flerfärgad
1950Vw Lim 11DUU 629Grön
1950Citroen Berline 11DAN 543Svart

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.