Volvo är fortsatt populärast i Södermanland

Södermanlands län Bilar
elbil som laddar

Volvo behåller sin plats som Sveriges populäraste bilmärke. Drygt var femte bil i landet är en Volvo. Även i Södermanland, precis som förra året, är volvon vanligast. Totalt 19 procent av alla bilar i länet är en Volvo, vilket innebär en liten ökning sedan förra året.

Omkring 184 700 bilar kör runt i Södermanlands län – vilket är knappt 1 900 fler än förra året.

Volvo är Sörmlands­bornas favoritbil, och står för 19 procent av alla bilar i länet. Det innebär 34 916 Volvo-bilar, vilket är 643 fler än förra året. Det skiljer numera sju procentenheter till tvåan Volkswagen, som representeras av 22 178 bilar.

I Södermanland är Vingåker den mest Volvotäta kommunen (25 procent) – och i hela landet toppas listan av Årjäng där 36 procent procent av kommunbornas bilar är Volvobilar.

De 20 mest populära bilmärkena i Södermanlands län
RankMärkeAntal bilarFörändring sedan i fjol
1 (1)Volvo34 916+2 %
2 (2)Volkswagen22 178+1 %
3 (3)Toyota13 166+2 %
4 (4)Kia12 250+6 %
5 (5)BMW9 327+2 %
6 (6)Ford8 676−2 %
7 (7)Skoda7 894±0 %
8 (8)Audi7 623±0 %
9 (9)Mercedes7 550+4 %
10 (10)Peugeot6 844−1 %
11 (12)Renault6 083−3 %
12 (11)Saab6 041−5 %
13 (13)Opel4 908−3 %
14 (14)Mazda3 886−3 %
15 (15)Hyundai3 750−1 %
16 (16)Fiat3 401+1 %
17 (17)Citroen3 289−2 %
18 (19)Suzuki2 174+3 %
19 (18)Subaru2 162+2 %
20 (20)Mitsubishi1 893±0 %

Elbilsmärket ökar mest i Södermanland

Elbilar tar sig in på topplistorna i allt fler kommuner. Bland bilmärken som ökat mest rent procentuellt i Södermanlands län märks Cupra. Det finns numera 185 Cupra-bilar i Södermanland – en ökning på 81 procent sedan förra året.

Årets raketer i Södermanlands län
BilmärkeAntal bilarFörändring sedan i fjolPlats på topplistan
Cupra185+81 %42 (44)
Polestar260+72 %39 (43)
Tesla1607+33 %22 (24)
Mini840+8 %27 (27)
Kia12250+6 %4 (4)
Dacia1149+6 %25 (25)
Lexus479+5 %30 (30)
MG485+5 %29 (29)
Jeep452+4 %31 (31)
Mercedes7550+4 %9 (9)

Södermanlands invånare är inte ensamma om att välja Volvo. Volvo är den vanligaste bilen i 287 av landets 290 kommuner, och står för en dryg femtedel av landets totala fordonspark. Volvo har – på marginalen – stärkt sin plats som Sveriges populäraste bilmärke, även om det inte handlar om några stora förändringar. Det är bara i Nykvarns, Salems och Södertälje kommuner som Volkswagen kan kalla sig kommunens populäraste bil – och då för det mesta med en knapp marginal.

Teslan blir vanligare – och Saab ovanligare

Generellt sett har klassiska märken som Opel, Ford och Saab blivit färre i Sverige sedan förra året. För Saab handlar det om en minskning på drygt 10 000 bilar (-6 procent). Nyare märken som profilerat sig som elbilsalternativ, till exempel Zeekr, Xpeng, Cupra och Polestar, har istället blivit betydligt vanligare på vägarna. Ett märke som sticker ut i hela landet är Zeekr – som ökat med 262 procent – från 580 till 2 102 bilar – sedan förra året.

Tesla har, trots flera kontroverser det senaste året, ökat till omkring 77 200 registrerade bilar och därmed avancerat från 20:e till 19:e plats bland landets vanligaste bilar. Allra vanligast är Teslan i Täby kommun – där står den för sex procent av alla bilar. Antalet nybilsregistreringar av Teslor har dock sjunkit rejält (−66 procent) om man jämför januari-september i år med samma period förra året.

I Södermanlands län finns 1 607 teslor – vilket är 395 fler än förra året. Det motsvarar nio promille av alla bilar i länet.

Bilar i Södermanlands län – kommun för kommun
KommunAntal bilarAndel VolvobilarAndel TeslaMärke som ökat mest
Eskilstuna61 67719 %0,9 %Polestar
Nyköping36 08317 %0,9 %Polestar
Strängnäs25 36118 %1,2 %Polestar
Katrineholm20 85520 %0,5 %Tesla
Flen10 72123 %0,3 %Kia
Trosa9 03515 %1,2 %Tesla
Gnesta7 31620 %0,7 %Tesla
Oxelösund7 00217 %0,9 %Tesla
Vingåker6 66125 %0,4 %Dacia

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.