Elbilar allt vanligare i Trosa – här är märket som ökar mest

Trosa kommun Bilar
elbil som laddar

Volvo behåller sin plats som Sveriges populäraste bilmärke. Drygt var femte bil i landet är en Volvo. I Trosa ökar elbilarna i popularitet – Tesla hör till märkena som ökar mest.

Omkring 9 000 bilar kör runt i Trosa kommun – vilket är drygt 80 fler än förra året.

Volvo är Trosa­bornas favoritbil, och står för 15 procent av alla bilar i kommunen. Det innebär 1 394 Volvo-bilar, vilket är 50 fler än förra året. Det skiljer numera en procentenheter till tvåan Volkswagen, som representeras av 1 316 bilar.

De 20 mest populära bilmärkena i Trosa kommun
RankMärkeAntal bilarFörändring sedan i fjol
1 (1)Volvo1 394+4 %
2 (2)Volkswagen1 316−1 %
3 (3)Skoda622+4 %
4 (4)Toyota534+4 %
5 (6)Audi521+7 %
6 (5)BMW483−2 %
7 (7)Kia463+13 %
8 (8)Mercedes410+1 %
9 (9)Ford355−9 %
10 (10)Renault291−9 %
11 (11)Peugeot259−1 %
12 (12)Saab213−4 %
13 (13)Opel212−4 %
14 (14)Fiat210+4 %
15 (15)Hyundai172−2 %
16 (16)Seat152−8 %
17 (17)Subaru151−4 %
18 (18)Citroen140−1 %
19 (19)Mazda121+6 %
20 (20)Tesla112+17 %

Elbilsmärket ökar mest i Trosa

Elbilar tar sig in på topplistorna i allt fler kommuner. Bland bilmärken som ökat mest rent procentuellt i Trosa kommun märks Tesla. Det finns numera 112 Tesla-bilar i Trosa – en ökning på 17 procent sedan förra året.

Årets raketer i Trosa kommun
BilmärkeAntal bilarFörändring sedan i fjolPlats på topplistan
Tesla112+17 %20 (20)
Kia463+13 %7 (7)
MG55+8 %27 (28)
Audi521+7 %5 (6)
Mazda121+6 %19 (19)
Mitsubishi87+6 %21 (21)
Fiat210+4 %14 (14)
Skoda622+4 %3 (3)
Toyota534+4 %4 (4)
Volvo1394+4 %1 (1)

Trosas invånare är inte ensamma om att välja Volvo. Volvo är den vanligaste bilen i 287 av landets 290 kommuner, och står för en dryg femtedel av landets totala fordonspark. Volvo har – på marginalen – stärkt sin plats som Sveriges populäraste bilmärke, även om det inte handlar om några stora förändringar. Det är bara i Nykvarns, Salems och Södertälje kommuner som Volkswagen kan kalla sig kommunens populäraste bil – och då för det mesta med en knapp marginal.

Även i övriga Södermanland är den vanligaste bilen fortsatt Volvo, med omkring 34 900 bilar. Det motsvarar nästan en femtedel av alla bilar i länet – och antalet Volvobilar har dessutom ökat med två procent sedan förra året. På andra plats ligger Volkswagen med omkring 22 200 bilar – tolv procent av alla bilar i länet.

I Södermanland är Vingåker den mest Volvotäta kommunen (25 procent) – och i hela landet toppas listan av Årjäng där 36 procent av kommunbornas bilar är Volvobilar.

Bilar i Södermanlands län – kommun för kommun
KommunAntal bilarAndel VolvobilarAndel TeslaMärke som klättrat mest
Vingåker6 66125 %0,4 %Dacia
Flen10 72123 %0,3 %Kia
Katrineholm20 85520 %0,5 %Tesla
Gnesta7 31620 %0,7 %Tesla
Eskilstuna61 67719 %0,9 %Polestar
Strängnäs25 36118 %1,2 %Polestar
Nyköping36 08317 %0,9 %Polestar
Oxelösund7 00217 %0,9 %Tesla
Trosa9 03515 %1,2 %Tesla

Teslan blir vanligare – och Saab ovanligare

Generellt sett har klassiska märken som Opel, Ford och Saab blivit färre i Sverige sedan förra året. För Saab handlar det om en minskning på drygt 10 000 bilar (-6 procent). Nyare märken som profilerat sig som elbilsalternativ, till exempel Zeekr, Xpeng, Cupra och Polestar, har istället blivit betydligt vanligare på vägarna. Ett märke som sticker ut i hela landet är Zeekr – som ökat med 262 procent – från 580 till 2 102 bilar – sedan förra året.

Tesla har, trots flera kontroverser det senaste året, ökat till omkring 77 200 registrerade bilar och därmed avancerat från 20:e till 19:e plats bland landets vanligaste bilar. Allra vanligast är Teslan i Täby kommun – där står den för sex procent av alla bilar. Antalet nybilsregistreringar av Teslor har dock sjunkit rejält (−66 procent) om man jämför januari-september i år med samma period förra året.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.