Elbilar allt vanligare i Västerbotten – här är märket som ökar mest

Västerbottens län Bilar
En elbil som laddas

Volvo behåller sin plats som Sveriges populäraste bilmärke. Drygt var femte bil i landet är en Volvo. I Västerbotten ökar elbilarna i popularitet – Polestar hör till märkena som ökar mest.

Omkring 188 800 bilar kör runt i Västerbottens län – vilket är drygt 900 färre än förra året.

Volvo är ohotat västerbottningarnas favoritbil, och står för 23 procent av alla bilar i länet. Det innebär 43 802 Volvo-bilar, vilket är 19 färre än förra året. Det utklassar ändå tvåan Volkswagen, som står för elva procent, eller 21 582 bilar.

I Västerbotten är Bjurholm den mest Volvotäta kommunen (30 procent) – och i hela landet toppas listan av Årjäng där 36 procent procent av kommunbornas bilar är Volvobilar.

De 20 mest populära bilmärkena i Västerbottens län
RankMärkeAntal bilarFörändring sedan i fjol
1 (1)Volvo43 802±0 %
2 (2)Volkswagen21 582−1 %
3 (3)Toyota13 121±0 %
4 (4)Ford10 413−3 %
5 (5)Audi9 427−2 %
6 (6)Mercedes9 080+1 %
7 (7)BMW8 772+1 %
8 (8)Saab8 018−6 %
9 (9)Skoda7 781+3 %
10 (10)Kia6 645+4 %
11 (11)Hyundai5 282−2 %
12 (12)Subaru4 878+3 %
13 (13)Peugeot4 352−6 %
14 (14)Opel4 181−5 %
15 (15)Renault3 784−3 %
16 (16)Mazda3 621±0 %
17 (17)Citroen2 878−5 %
18 (18)Fiat2 201+2 %
19 (19)Mitsubishi2 065−1 %
20 (20)Seat1 940−4 %

Elbilsmärket ökar mest i Västerbotten

Elbilar tar sig in på topplistorna i allt fler kommuner. Bland bilmärken som ökat mest rent procentuellt i Västerbottens län märks Polestar. Det finns numera 262 Polestar-bilar i Västerbotten – en ökning på 77 procent sedan förra året.

Årets raketer i Västerbottens län
BilmärkeAntal bilarFörändring sedan i fjolPlats på topplistan
Polestar262+77 %37 (44)
Cupra286+42 %34 (39)
MG264+38 %36 (41)
Tesla1095+15 %24 (25)
Kia6645+4 %10 (10)
Skoda7781+3 %9 (9)
Subaru4878+3 %12 (12)
Suzuki1641+3 %22 (22)
Dodge481+2 %29 (31)
Fiat2201+2 %18 (18)

Västerbottens invånare är inte ensamma om att välja Volvo. Volvo är den vanligaste bilen i 287 av landets 290 kommuner, och står för en dryg femtedel av landets totala fordonspark. Volvo har – på marginalen – stärkt sin plats som Sveriges populäraste bilmärke, även om det inte handlar om några stora förändringar. Det är bara i Nykvarns, Salems och Södertälje kommuner som Volkswagen kan kalla sig kommunens populäraste bil – och då för det mesta med en knapp marginal.

Teslan blir vanligare – och Saab ovanligare

Generellt sett har klassiska märken som Opel, Ford och Saab blivit färre i Sverige sedan förra året. För Saab handlar det om en minskning på drygt 10 000 bilar (-6 procent). Nyare märken som profilerat sig som elbilsalternativ, till exempel Zeekr, Xpeng, Cupra och Polestar, har istället blivit betydligt vanligare på vägarna. Ett märke som sticker ut i hela landet är Zeekr – som ökat med 262 procent – från 580 till 2 102 bilar – sedan förra året.

Tesla har, trots flera kontroverser det senaste året, ökat till omkring 77 200 registrerade bilar och därmed avancerat från 20:e till 19:e plats bland landets vanligaste bilar. Allra vanligast är Teslan i Täby kommun – där står den för sex procent av alla bilar. Antalet nybilsregistreringar av Teslor har dock sjunkit rejält (−66 procent) om man jämför januari-september i år med samma period förra året.

I Västerbottens län finns 1 095 teslor – vilket är 140 fler än förra året. Det motsvarar sex promille av alla bilar i länet.

Bilar i Västerbottens län – kommun för kommun
KommunAntal bilarAndel VolvobilarAndel TeslaMärke som ökat mest
Umeå71 58720 %0,9 %Polestar
Skellefteå52 76423 %0,5 %Cupra
Lycksele10 42027 %0,2 %Hyundai
Vännäs7 33627 %0,5 %Skoda
Robertsfors6 61827 %0,3 %Skoda
Nordmaling6 61627 %0,3 %Seat
Vilhelmina6 50927 %0,1 %Kia
Vindeln5 09928 %0,5 %Subaru
Storuman4 94524 %0,3 %Skoda
Norsjö3 72126 %0,4 %Skoda
Åsele2 94126 %0,2 %Hyundai
Malå2 83625 %0,2 %Subaru
Bjurholm2 62330 %0,3 %Kia
Sorsele2 51426 %0,1 %BMW
Dorotea2 31427 %Skoda

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.