Volvo stärker greppet i Sorsele

Sorsele kommun Bilar
volvomärke

Volvo behåller sin plats som Sveriges populäraste bilmärke. Drygt var femte bil i landet är en Volvo. Även i Sorsele är volvon vanligast. Sedan förra året har Volvobilarna dessutom blivit fler.

Omkring 2 500 bilar kör runt i Sorsele kommun – vilket är knappt 20 fler än förra året.

Volvo är Sorsele­bornas favoritbil, och står för 26 procent av alla bilar i kommunen. Det innebär 658 Volvo-bilar, vilket är 16 fler än förra året. Det skiljer numera 13 procentenheter till tvåan Volkswagen, som representeras av 336 bilar.

De 20 mest populära bilmärkena i Sorsele kommun
RankMärkeAntal bilarFörändring sedan i fjol
1 (1)Volvo658+2 %
2 (2)Volkswagen336+2 %
3 (3)Mercedes226+4 %
4 (4)Skoda159+5 %
5 (7)Audi121+5 %
5 (5)Ford121−2 %
7 (6)Saab112−3 %
8 (8)Toyota96−5 %
9 (9)Subaru89−3 %
10 (10)Opel75−9 %
11 (12)BMW65+20 %
12 (11)Citroen54−4 %
13 (14)Hyundai52+4 %
14 (13)Renault50−4 %
15 (15)Peugeot44−2 %
16 (16)Mazda40
17 (17)Kia36+3 %
18 (18)Fiat27−7 %
19 (19)Suzuki22−4 %
20 (20)Mitsubishi20−9 %

BMW ökar mest i Sorsele

Elbilar tar sig in på topplistorna i allt fler kommuner. Bland bilmärken som ökat mest rent procentuellt i Sorsele kommun märks dock BMW. Det finns numera 65 BMW-bilar i Sorsele – en ökning på 20 procent sedan förra året.

Årets raketer i Sorsele kommun
BilmärkeAntal bilarFörändring sedan i fjolPlats på topplistan
BMW65+20 %11 (12)
Audi121+5 %5 (7)
Skoda159+5 %4 (4)
Mercedes226+4 %3 (3)
Hyundai52+4 %13 (14)
Volvo658+2 %1 (1)
Volkswagen336+2 %2 (2)

Sorseles invånare är inte ensamma om att välja Volvo. Volvo är den vanligaste bilen i 287 av landets 290 kommuner, och står för en dryg femtedel av landets totala fordonspark. Volvo har – på marginalen – stärkt sin plats som Sveriges populäraste bilmärke, även om det inte handlar om några stora förändringar. Det är bara i Nykvarns, Salems och Södertälje kommuner som Volkswagen kan kalla sig kommunens populäraste bil – och då för det mesta med en knapp marginal.

Även i övriga Västerbotten är den vanligaste bilen fortsatt Volvo, med omkring 43 800 bilar. Det motsvarar nästan en fjärdedel av alla bilar i länet – vilket inte är någon större förändring sedan förra året. På andra plats ligger Volkswagen med omkring 21 600 bilar – elva procent av alla bilar i länet.

I Västerbotten är Bjurholm den mest Volvotäta kommunen (30 procent) – och i hela landet toppas listan av Årjäng där 36 procent av kommunbornas bilar är Volvobilar.

Bilar i Västerbottens län – kommun för kommun
KommunAntal bilarAndel VolvobilarAndel TeslaMärke som klättrat mest
Bjurholm2 62330 %0,3 %Kia
Vindeln5 09928 %0,5 %Subaru
Dorotea2 31427 %Skoda
Nordmaling6 61627 %0,3 %Seat
Robertsfors6 61827 %0,3 %Skoda
Lycksele10 42027 %0,2 %Hyundai
Vännäs7 33627 %0,5 %Skoda
Vilhelmina6 50927 %0,1 %Kia
Sorsele2 51426 %0,1 %BMW
Norsjö3 72126 %0,4 %Skoda
Åsele2 94126 %0,2 %Hyundai
Malå2 83625 %0,2 %Subaru
Storuman4 94524 %0,3 %Skoda
Skellefteå52 76423 %0,5 %Cupra
Umeå71 58720 %0,9 %Polestar

Teslan blir vanligare – och Saab ovanligare

Generellt sett har klassiska märken som Opel, Ford och Saab blivit färre i Sverige sedan förra året. För Saab handlar det om en minskning på drygt 10 000 bilar (-6 procent). Nyare märken som profilerat sig som elbilsalternativ, till exempel Zeekr, Xpeng, Cupra och Polestar, har istället blivit betydligt vanligare på vägarna. Ett märke som sticker ut i hela landet är Zeekr – som ökat med 262 procent – från 580 till 2 102 bilar – sedan förra året.

Tesla har, trots flera kontroverser det senaste året, ökat till omkring 77 200 registrerade bilar och därmed avancerat från 20:e till 19:e plats bland landets vanligaste bilar. Allra vanligast är Teslan i Täby kommun – där står den för sex procent av alla bilar. Antalet nybilsregistreringar av Teslor har dock sjunkit rejält (−66 procent) om man jämför januari-september i år med samma period förra året.

I Sorsele kommun finns tre teslor – vilket är en mer än förra året. Det motsvarar en promille av alla bilar i kommunen.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.