Elbilar allt vanligare i Östersund – här är märket som ökar mest

Östersunds kommun Bilar
elbil som laddar

Volvo behåller sin plats som Sveriges populäraste bilmärke. Drygt var femte bil i landet är en Volvo. I Östersund ökar elbilarna i popularitet – Tesla hör till märkena som ökar mest.

Omkring 43 200 bilar kör runt i Östersunds kommun – vilket är drygt 100 färre än förra året.

Volvo är Östersunds­bornas favoritbil, och står för 21 procent av alla bilar i kommunen. Det innebär 8 914 Volvo-bilar, vilket är 79 färre än förra året. Det skiljer numera sju procentenheter till tvåan Volkswagen, som representeras av 5 737 bilar.

De 20 mest populära bilmärkena i Östersunds kommun
RankMärkeAntal bilarFörändring sedan i fjol
1 (1)Volvo8 914−1 %
2 (2)Volkswagen5 737−1 %
3 (3)Audi2 829+1 %
4 (4)Toyota2 750+2 %
5 (5)Ford2 255−3 %
6 (6)Skoda2 134+2 %
7 (7)Mercedes1 852±0 %
8 (8)BMW1 818−2 %
9 (9)Saab1 546−4 %
10 (10)Subaru1 495+3 %
11 (11)Kia1 142+3 %
12 (12)Renault977−3 %
13 (16)Hyundai865+1 %
14 (14)Honda843−3 %
15 (13)Peugeot829−5 %
16 (15)Opel823−4 %
17 (18)Mitsubishi818+1 %
18 (17)Citroen787−6 %
19 (19)Mazda623+1 %
20 (20)Suzuki535−1 %

Elbilsmärket ökar mest i Östersund

Elbilar tar sig in på topplistorna i allt fler kommuner. Bland bilmärken som ökat mest rent procentuellt i Östersunds kommun märks Tesla. Det finns numera 288 Tesla-bilar i Östersund – en ökning på tolv procent sedan förra året.

Årets raketer i Östersunds kommun
BilmärkeAntal bilarFörändring sedan i fjolPlats på topplistan
Tesla288+12 %24 (24)
Jeep102+6 %29 (30)
Dodge94+6 %30 (32)
Chevrolet408+5 %23 (23)
Buick52+4 %36 (36)
Lexus131+4 %27 (27)
Seat467+4 %22 (22)
Subaru1495+3 %10 (10)
Kia1142+3 %11 (11)
Dacia235+3 %25 (25)

Östersunds invånare är inte ensamma om att välja Volvo. Volvo är den vanligaste bilen i 287 av landets 290 kommuner, och står för en dryg femtedel av landets totala fordonspark. Volvo har – på marginalen – stärkt sin plats som Sveriges populäraste bilmärke, även om det inte handlar om några stora förändringar. Det är bara i Nykvarns, Salems och Södertälje kommuner som Volkswagen kan kalla sig kommunens populäraste bil – och då för det mesta med en knapp marginal.

Även i övriga Jämtland är den vanligaste bilen fortsatt Volvo, med omkring 26 000 bilar. Det motsvarar nästan en fjärdedel av alla bilar i länet – vilket inte är någon större förändring sedan förra året. På andra plats ligger Volkswagen med omkring 13 100 bilar – tolv procent av alla bilar i länet.

I Jämtland är Strömsund den mest Volvotäta kommunen (32 procent) – och i hela landet toppas listan av Årjäng där 36 procent av kommunbornas bilar är Volvobilar.

Bilar i Jämtlands län – kommun för kommun
KommunAntal bilarAndel VolvobilarAndel TeslaMärke som klättrat mest
Strömsund11 86232 %0,1 %Kia
Ragunda5 78729 %0,1 %Chevrolet
Härjedalen9 66829 %0,4 %Chevrolet
Bräcke5 94229 %0,2 %Peugeot
Berg6 83227 %0,3 %Chevrolet
Krokom14 20922 %0,6 %Tesla
Åre9 84021 %0,9 %Tesla
Östersund43 16221 %0,7 %Tesla

Teslan blir vanligare – och Saab ovanligare

Generellt sett har klassiska märken som Opel, Ford och Saab blivit färre i Sverige sedan förra året. För Saab handlar det om en minskning på drygt 10 000 bilar (-6 procent). Nyare märken som profilerat sig som elbilsalternativ, till exempel Zeekr, Xpeng, Cupra och Polestar, har istället blivit betydligt vanligare på vägarna. Ett märke som sticker ut i hela landet är Zeekr – som ökat med 262 procent – från 580 till 2 102 bilar – sedan förra året.

Tesla har, trots flera kontroverser det senaste året, ökat till omkring 77 200 registrerade bilar och därmed avancerat från 20:e till 19:e plats bland landets vanligaste bilar. Allra vanligast är Teslan i Täby kommun – där står den för sex procent av alla bilar. Antalet nybilsregistreringar av Teslor har dock sjunkit rejält (−66 procent) om man jämför januari-september i år med samma period förra året.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.