Nytt bilmärke på Knivstas topplista

Knivsta kommun Bilar
elbil som laddar

Volvo behåller sin plats som Sveriges populäraste bilmärke. Drygt var femte bil i landet är en Volvo. Även i Knivsta är volvon vanligast – men nu har ett nytt märke dykt upp på topplistan i kommunen: Tesla.

Omkring 12 200 bilar kör runt i Knivsta kommun – vilket är drygt 200 fler än förra året.

Volvo är Knivsta­bornas favoritbil, och står för 19 procent av alla bilar i kommunen. Det innebär 2 319 Volvo-bilar, vilket är 26 fler än förra året. Det skiljer numera sex procentenheter till tvåan Volkswagen, som representeras av 1 534 bilar.

De 20 mest populära bilmärkena i Knivsta kommun
RankMärkeAntal bilarFörändring sedan i fjol
1 (1)Volvo2 319+1 %
2 (2)Volkswagen1 534+2 %
3 (3)Toyota940+1 %
4 (4)Kia795+8 %
5 (5)BMW649+6 %
6 (6)Ford584−3 %
7 (7)Audi541−3 %
8 (8)Skoda537+7 %
9 (9)Mercedes443+5 %
10 (11)Hyundai380−2 %
11 (10)Saab359−9 %
12 (12)Peugeot289+1 %
13 (13)Renault280±0 %
14 (14)Fiat217−1 %
15 (15)Opel187−2 %
16 (16)Mazda183+10 %
17 (17)Subaru175+5 %
18 (21)Tesla173+26 %
19 (19)Honda164+7 %
20 (18)Citroen158−4 %

Elbilsmärket ökar mest i Knivsta

Elbilar tar sig in på topplistorna i allt fler kommuner. Bland bilmärken som ökat mest rent procentuellt i Knivsta kommun märks Tesla. Det finns numera 173 Tesla-bilar i Knivsta – en ökning på 26 procent sedan förra året.

Det innebär att Tesla även tar sig in på topplistan i kommunen – på plats 18. Det motsvarar ett skutt på tre placeringar sedan förra året.

Årets raketer i Knivsta kommun
BilmärkeAntal bilarFörändring sedan i fjolPlats på topplistan
Tesla173+26 %18 (21)
Lexus63+17 %27 (28)
Mazda183+10 %16 (16)
Kia795+8 %4 (4)
Skoda537+7 %8 (8)
Honda164+7 %19 (19)
BMW649+6 %5 (5)
Subaru175+5 %17 (17)
Mercedes443+5 %9 (9)
Suzuki72+4 %26 (26)

Knivstas invånare är inte ensamma om att välja Volvo. Volvo är den vanligaste bilen i 287 av landets 290 kommuner, och står för en dryg femtedel av landets totala fordonspark. Volvo har – på marginalen – stärkt sin plats som Sveriges populäraste bilmärke, även om det inte handlar om några stora förändringar. Det är bara i Nykvarns, Salems och Södertälje kommuner som Volkswagen kan kalla sig kommunens populäraste bil – och då för det mesta med en knapp marginal.

Även i övriga Uppsala län är den vanligaste bilen fortsatt Volvo, med omkring 46 600 bilar. Det motsvarar nästan en femtedel av alla bilar i länet – vilket inte är någon större förändring sedan förra året. På andra plats ligger Volkswagen med omkring 26 400 bilar – tolv procent av alla bilar i länet.

I Uppsala är Heby den mest Volvotäta kommunen (28 procent) – och i hela landet toppas listan av Årjäng där 36 procent av kommunbornas bilar är Volvobilar.

Bilar i Uppsala län – kommun för kommun
KommunAntal bilarAndel VolvobilarAndel TeslaMärke som klättrat mest
Heby11 44828 %0,4 %Dodge
Tierp16 32326 %0,4 %Tesla
Östhammar17 25325 %0,3 %Tesla
Älvkarleby6 48122 %0,7 %Mitsubishi
Håbo14 74721 %1,4 %Tesla
Enköping31 09020 %0,8 %Polestar
Uppsala112 26919 %1,3 %Cupra
Knivsta12 18319 %1,4 %Tesla

Teslan blir vanligare – och Saab ovanligare

Generellt sett har klassiska märken som Opel, Ford och Saab blivit färre i Sverige sedan förra året. För Saab handlar det om en minskning på drygt 10 000 bilar (-6 procent). Nyare märken som profilerat sig som elbilsalternativ, till exempel Zeekr, Xpeng, Cupra och Polestar, har istället blivit betydligt vanligare på vägarna. Ett märke som sticker ut i hela landet är Zeekr – som ökat med 262 procent – från 580 till 2 102 bilar – sedan förra året.

Tesla har, trots flera kontroverser det senaste året, ökat till omkring 77 200 registrerade bilar och därmed avancerat från 20:e till 19:e plats bland landets vanligaste bilar. Allra vanligast är Teslan i Täby kommun – där står den för sex procent av alla bilar. Antalet nybilsregistreringar av Teslor har dock sjunkit rejält (−66 procent) om man jämför januari-september i år med samma period förra året.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.