Elbilar och laddhybrider utgjorde under tredje kvartalet en lägre andel av alla nyregistreringar än kvartalet innan i Stockholms kommun. Det är första gången på fem kvartal som andelen minskar. Även i riket minskade andelen laddbara bilar något. Framför allt elbilsförsäljningen har tappat fart.
Under tredje kvartalet 2025 var 78 procent av alla nyregistrerade personbilar i Stockholms kommun laddbara (sammanlagt registrerades 11 378 nya bilar). Merparten av de laddbara bilarna var rena elbilar (47 procent av alla).
Fossildrivna bilar utgjorde 22 procent av nyregistreringarna.

I Stockholms kommun minskade andelen laddbara bilar under tredje kvartalet jämfört med kvartalet innan. Det är första gången sedan första kvartalet 2024 som andelen minskar, även om det handlar om små förändringar. Nyregistreringen peakade under tredje kvartalet 2023 då 79 procent av de nya bilarna var laddbara.

Sänkt prognos för elbilar
Laddhybrider har under året gjort något av en comeback i nyregistreringsstatistiken, medan elbilarna har tappat fart.
Det här har fått branschorganisationen Mobility Sweden att sänka sin prognos för hur många elbilar som ska registreras i Sverige under år 2025 – från 40 till 36 procent.
Följande graf visar utvecklingen antal sålda elbilar och laddhybrider i Stockholms kommun över tid.

Lista: Här säljs det flest laddbara bilar
I hela landet var 62 procent av alla nya bilar laddbara under tredje kvartalet. Det är något färre än föregående kvartal (−0,5 procentenheter). I Stockholms län var 72 procent av de nya bilarna laddbara, vilket är något fler än föregående kvartal (+1,4 procentenheter).

Jämfört med andra kommuner sticker Stockholms kommun ut med en väldigt hög andel elbilar och laddhybrider. Under tredje kvartalet var nyregistreringen elfte högst i hela landet (bland 290 kommuner).
Stockholms kommuns siffror ska dock tolkas med viss försiktighet. Många leasingföretag har sitt säte i kommunen och dessa bilar statistikförs också i Stockholms kommun, oavsett var de används.
Kommun | Andel laddbara | Antal elbilar | Antal laddhybrider | Antal nya bilar totalt |
---|---|---|---|---|
Danderyd | 85 % | 237 | 135 | 437 |
Täby | 83 % | 629 | 213 | 1 013 |
Sollentuna | 82 % | 678 | 321 | 1 213 |
Solna | 79 % | 707 | 514 | 1 538 |
Nacka | 79 % | 601 | 403 | 1 271 |
Stockholm | 78 % | 5 335 | 3 561 | 11 378 |
Vallentuna | 68 % | 76 | 39 | 169 |
Ekerö | 67 % | 59 | 27 | 129 |
Lidingö | 65 % | 96 | 71 | 255 |
Upplands-Bro | 65 % | 48 | 24 | 111 |
Tyresö | 64 % | 83 | 56 | 216 |
Värmdö | 63 % | 92 | 71 | 257 |
Vaxholm | 62 % | 30 | 18 | 77 |
Österåker | 61 % | 101 | 103 | 332 |
Sigtuna | 61 % | 83 | 46 | 211 |
Upplands Väsby | 61 % | 59 | 52 | 182 |
Huddinge | 61 % | 174 | 145 | 527 |
Nynäshamn | 58 % | 31 | 14 | 77 |
Järfälla | 58 % | 98 | 102 | 344 |
Haninge | 55 % | 128 | 91 | 395 |
Nykvarn | 53 % | 21 | 13 | 64 |
Botkyrka | 51 % | 60 | 75 | 263 |
Södertälje | 51 % | 775 | 524 | 2 571 |
Norrtälje | 50 % | 74 | 73 | 292 |
Salem | 49 % | 23 | 10 | 68 |
Sundbyberg | 48 % | 44 | 51 | 199 |
Notera att siffrorna avser var bilarna är registrerade. Leasingbilar är registrerade i den kommun där uthyraren har sitt säte.