Under de 35 första säsongerna har På spåret aldrig stannat till i Sollentuna kommun. Händer det i år? Det skulle trots allt kunna göra det. Newsworthy försöker knäcka På spåret-koden.
Snart är vi på väg. På fredag drar den nya säsongen av På spåret igång i SVT. Om den geografiska spridningen ser likadan ut som tidigare år borde 15 svenska orter dyka upp som resmål.
Sollentuna kommun tillhör de 139 kommuner där På spåret inte stannat till under de första 35 säsongerna. Genom åren har programmet besökt åtta av 26 kommuner i Stockholms län. Senast fick Södertälje besök, för ett par säsonger sedan. Av resmålen i länet har Solna fått vänta längst tid sedan sist. 1993 besökte programmet orten senast.

Ladda ner i fler format
- Originalformat, högupplöst: pngsvg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Men vart är vi på väg i år? Och vad avgör om en ort blir ett resmål i På spåret? Det finns närmare 2 000 svenska tätorter som skulle kunna tänkas vara resmål och hittills har 163 av dessa fått vara med. Frågan är vad de har gemensamt.
I flera år har Newsworthy samlat ett stort antal datapunkter om alla dessa tätorter för att försöka knäcka På spåret-koden. Och några saker står klart: Att det finns en järnvägsstation på orten har viss betydelse, men är inte nödvändigt. Av de 163 svenska orter som hittills fått vara med i programmet finns det perronger i 129. Av de 34 resmål utan järnvägsstation har Visby besökts oftast, sex gånger. Men det finns ytterligare ungefär 350 svenska orter med tågstation där På spåret aldrig varit.
De mest besökta orterna är Stockholm, Göteborg och Malmö, med åtta resor var. Någon eller några av de tre har varit med under de flesta säsonger – i fjol gick resor till både Göteborg och Malmö. Storleken på resmålen har betydelse, inte bara i storstäderna. Bara 29 av ungefär 1 700 orter med en befolkning under 5 000 invånare har varit med. Samtidigt har 48 av 58 orter med 25 000 invånare eller fler dykt upp i programmet. De tio som inte varit med är alla utpräglade kransorter till i första hand Stockholm. Större orter har också en tendens att återkomma oftare. Ju fler invånare, desto fler besök.

Ladda ner i fler format
- Originalformat, högupplöst: pngsvg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Däremot verkar sådant som vi kanske trodde kunde påverka vara av underordnad betydelse, till exempel sportframgångar. Vi kan inte se någon tydlig effekt av vare sig lag i högsta serierna i de största sporterna eller OS-medaljörer från orten. Edsbyn är trots rik bandyhistoria till exempel fortfarande obesökt. Samma sak med OS-medaljörtäta Storumans kommun.
Resmål i verkliga världen
Däremot verkar det vara en fördel om resmålet är ett resmål i verkliga världen också. Sannolikheten för att vara med i På spåret ökar med antalet gästnätter per capita i kommunen. Det finns också ett samband med antalet turistmål (enligt Google maps) på orten.
Och – inte helt oväntat – det visar sig vara en fördel om det finns etablerade vitsar eller ordlekar kopplade till orten (exempelvis ”Från vilken stad kommer fågelinfluensan?” / ”Här-nös-and”) eller orter med kluriga direktöversättningar till engelska (exempelvis ”Bay of eagleshield”)
Tidigare besök
En väldigt avgörande nyckel till På spåret-koden är om och i så fall när orten varit med senast. Generellt dröjer det innan en ort som varit med i På spåret återkommer – men i fjol gick en av resorna till Lund, trots att staden besökts säsongen innan. Det är första gången ett resmål återkommer flera säsonger i rad.
Det är också relativt ovanligt med nya resmål. När finallagen landade i Vansbro i fjol var det första gången sedan säsongen 2021/22 som ett helt nytt resmål dök upp i fredagsunderhållningen.
Så sannolikt är det att det blir Sollentuna
På spåret har som sagt aldrig stannat till i någon ort i Sollentuna kommun, och det är alltså ovanligt med helt nya resmål i programmet. I fjol var det bara återkommande destinationer – och under de senaste fem säsongerna har knappt var tionde resa gått till en helt ny ort. Vår modell gör bedömningen att Sollentuna har störst chans i kommunen och – baserat på analysen ovan – tillhör de ännu ej besökta resmål som borde kunna vara aktuella. Trots närheten till en storstad – något som historiskt sett varit en nackdel.
I länet som helhet tror På spåret-koden att Stockholm är den ort som har störst chans att vara med i årets säsong. Bland de ännu ej besökta rankas Sollentuna högst i länet.
Men ska man som tittare chansa och dra tidigt lönar det sig i regel att gissa på stora och välkända orter. Newsworthys På spåret-kod tror starkt på Västerås, som trots sin relativa storlek inte varit med sedan 2017. Andra kandidater är Örebro, Linköping, Helsingborg och Trollhättan.
Resmål | Antal besök | Senaste besök |
---|---|---|
Stockholm | 8 | 2022/23 |
Sigtuna | 4 | 2022/23 |
Södertälje | 3 | 2023/24 |
Vaxholm | 2 | 2008/09 |
Norrtälje | 2 | 2006/07 |
Sandhamn | 1 | 2016/17 |
Lidingö | 1 | 2002/03 |
Solna | 1 | 1993 |
Resmål | Antal besök hittills | Senaste besök |
---|---|---|
Västerås | 5 | 2017/18 |
Örebro | 6 | 2020/21 |
Linköping | 5 | 2020/21 |
Helsingborg | 5 | 2021/22 |
Halmstad | 6 | 2021/22 |
Norrköping | 6 | 2023/24 |
Visby | 6 | 2021/22 |
Östersund | 5 | 2021/22 |
Trollhättan | 5 | 2022/23 |
Varberg | 5 | 2023/24 |
Resmål | Kommun |
---|---|
Lindesberg | Lindesbergs kommun |
Norberg | Norbergs kommun |
Sollentuna | Sollentuna kommun |
Timrå | Timrå kommun |
Arlöv | Burlövs kommun |