Inför På spåret: Det talar för ett stopp i Halmstad

Halmstads kommun Tv
På spåret, domare Fredrik Lindström och programledare Kristian Luuk.
Bo Håkansson, SVT

Sex gånger har Halmstad varit resmål i På spåret. Händer det i år igen? Det finns en hel del som talar för det. Vi försöker knäcka På spåret-koden.

Snart är vi på väg. På fredag drar den nya säsongen av På spåret igång i SVT. Om den geografiska spridningen ser likadan ut som tidigare år borde 15 svenska orter dyka upp som resmål.

På spåret har stannat sex gånger i Halmstad, senast säsongen 2021/22. Genom åren har programmet besökt fem av sex kommuner i Hallands län: Hylte kommun väntar fortfarande på besök. Senast fick Varberg besök, för ett par säsonger sedan. Av resmålen i länet har Laholm fått vänta längst tid sedan sist. 1997 besökte programmet orten senast.

Antal orter uppdelat på antal resor i På spåret och befolkning
Ladda ner i fler format

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Men vart är vi på väg i år? Och vad avgör om en ort blir ett resmål i På spåret? Det finns närmare 2 000 svenska tätorter som skulle kunna tänkas vara resmål och hittills har 163 av dessa fått vara med. Frågan är vad de har gemensamt.

I flera år har Newsworthy samlat ett stort antal datapunkter om alla dessa tätorter för att försöka knäcka På spåret-koden. Och några saker står klart: Att det finns en järnvägsstation på orten har viss betydelse, men är inte nödvändigt. Av de 163 svenska orter som hittills fått vara med i programmet finns det perronger i 129. Av de 34 resmål utan järnvägsstation har Visby besökts oftast, sex gånger. Men det finns ytterligare ungefär 350 svenska orter med tågstation där På spåret aldrig varit.

De mest besökta orterna är Stockholm, Göteborg och Malmö, med åtta resor var. Någon eller några av de tre har varit med under de flesta säsonger – i fjol gick resor till både Göteborg och Malmö. Storleken på resmålen har betydelse, inte bara i storstäderna. Bara 29 av ungefär 1 700 orter med en befolkning under 5 000 invånare har varit med. Samtidigt har 48 av 58 orter med 25 000 invånare eller fler dykt upp i programmet. De tio som inte varit med är alla utpräglade kransorter till i första hand Stockholm. Större orter har också en tendens att återkomma oftare. Ju fler invånare, desto fler besök.

Antal orter uppdelat på antal resor i På spåret och befolkning
Ladda ner i fler format

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Däremot verkar sådant som vi kanske trodde kunde påverka vara av underordnad betydelse, till exempel sportframgångar. Vi kan inte se någon tydlig effekt av vare sig lag i högsta serierna i de största sporterna eller OS-medaljörer från orten. Edsbyn är trots rik bandyhistoria till exempel fortfarande obesökt. Samma sak med OS-medaljörtäta Storumans kommun.

Resmål i verkliga världen

Däremot verkar det vara en fördel om resmålet är ett resmål i verkliga världen också. Sannolikheten för att vara med i På spåret ökar med antalet gästnätter per capita i kommunen. Det finns också ett samband med antalet turistmål (enligt Google maps) på orten.

Och – inte helt oväntat – det visar sig vara en fördel om det finns etablerade vitsar eller ordlekar kopplade till orten (exempelvis ”Från vilken stad kommer fågelinfluensan?” / ”Här-nös-and”) eller orter med kluriga direktöversättningar till engelska (exempelvis ”Bay of eagleshield”)

Tidigare besök

En väldigt avgörande nyckel till På spåret-koden är om och i så fall när orten varit med senast. Generellt dröjer det innan en ort som varit med i På spåret återkommer – men i fjol gick en av resorna till Lund, trots att staden besökts säsongen innan. Det är första gången ett resmål återkommer flera säsonger i rad.

Det är också relativt ovanligt med nya resmål. När finallagen landade i Vansbro i fjol var det första gången sedan säsongen 2021/22 som ett helt nytt resmål dök upp i fredagsunderhållningen.

Det talar för Halmstad

Så vad säger På spåret-koden om Halmstads chanser att dyka upp under säsongen som börjar på fredag? Vår modell bedömer att det finns goda chanser att Halmstad är ett av årets resmål. Det som talar för en resa är tidsperspektivet. Det har gått fyra säsonger sedan På spåret senast besökte orten, vilket inte är en ovanlig frekvens för liknande orter.

I länet som helhet tror På spåret-koden att Halmstad är den ort som har störst chans att vara med i årets säsong. Skulle det istället handla om en för programmet helt ny destination ligger Hyltebruk bäst till. Det finns dock andra rookie-orter runt om i landet som har lägre odds.

Men ska man som tittare chansa och dra tidigt lönar det sig i regel att gissa på stora och välkända orter. Newsworthys På spåret-kod tror starkt på Västerås, som trots sin relativa storlek inte varit med sedan 2017. Andra kandidater är Örebro, Linköping, Helsingborg och Trollhättan.

Så många gånger har På spåret varit på väg till Hallands län
ResmålAntal besökSenaste besök
Halmstad62021/22
Varberg52023/24
Falkenberg32018/19
Ullared12014/15
Kungsbacka12001
Laholm11997
Tio möjliga resmål under säsongen – enligt Newsworthys På spåret-kod
ResmålAntal besök hittillsSenaste besök
Västerås52017/18
Örebro62020/21
Linköping52020/21
Helsingborg52021/22
Halmstad62021/22
Norrköping62023/24
Visby62021/22
Östersund52021/22
Trollhättan52022/23
Varberg52023/24
Fem tidigare obesökta orter som skulle kunna komma med
ResmålKommun
LindesbergLindesbergs kommun
NorbergNorbergs kommun
SollentunaSollentuna kommun
TimråTimrå kommun
ArlövBurlövs kommun

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.