Så sena var tågen vid Sundbybergs station i september

Sundbybergs kommun Järnväg
Järnvägsspår

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Sundbybergs station förra månaden.

Av omkring 7 200 tåg som passerade Sundbybergs station i september var 520 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 7 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Sju procent är marginellt mindre än månaden innan, och kan jämföras med sju procent i september 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Nio av tio tåg i Sundbyberg var pendeltåg, och bland dem var sex procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var fredag den 12 september, när 25 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 186 (SJ Regional), mellan Göteborg C och Stockholm C, som var 1 timme och 36 minuter sent när det nådde Sundbybergs station klockan 23.121 fredag den 26:e. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget löd: Banarbete och Brand.

Störst andel förseningar under september drabbades SJ Regional-tågen mellan Stockholm C och Göteborg C av. 25 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional25 %
(61 av 246 tåg)
4 minuter och 2 sekunder40 mil
Arboga station–Stockholm CSJ Regional17 %
(5 av 30 tåg)
2 minuter och 54 sekunder13 mil
Bro–HandenSL Pendeltåg, 4316 %
(12 av 76 tåg)
2 minuter och 32 sekunder5 mil
Hallsbergs station–Stockholm CSJ Regional12 %
(23 av 189 tåg)
1 minut och 57 sekunder17 mil
Kallhäll–NynäshamnSL Pendeltåg, 43X10 %
(123 av 1 269 tåg)
1 minut och 32 sekunder6 mil
Köpings station–Stockholm CSJ Regional9 %
(2 av 22 tåg)
3 minuter och 11 sekunder12 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional8 %
(4 av 52 tåg)
1 minut och 1 sekund36 mil
Bro–NynäshamnSL Pendeltåg, 43X7 %
(3 av 44 tåg)
52 sekunder7 mil
Bålsta station–VästerhaningeSL Pendeltåg, 436 %
(104 av 1 601 tåg)
1 minut och 10 sekunder6 mil
Handen–KallhällSL Pendeltåg, 436 %
(27 av 454 tåg)
1 minut och 5 sekunder4 mil
Kungsängen–VästerhaningeSL Pendeltåg, 436 %
(121 av 2 086 tåg)
1 minut och 4 sekunder4 mil
Stockholm C–Västerås CSJ Regional5 %
(9 av 187 tåg)
43 sekunder9 mil
Kungsängen–Stockholm CitySL Pendeltåg, 434 %
(1 av 27 tåg)
31 sekunder2 mil
Bro–VästerhaningeSL Pendeltåg, 433 %
(2 av 65 tåg)
43 sekunder5 mil
Bålsta station–NynäshamnSL Pendeltåg, 433 %
(21 av 775 tåg)
36 sekunder8 mil
Bålsta station–Stockholm CitySL Pendeltåg, 430 %
(0 av 28 tåg)
0 sekunder4 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Sundbybergs station.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Sundbybergs kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.