Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Kils kommun förra månaden.
Av knappt 1 400 tåg som passerade någon av stationerna i Kils kommun i september var 230 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 17 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
17 procent kan jämföras med 16 procent månaden innan, och 17 procent i september 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 17 september, när 31 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 643 (SJ Snabbtåg), från Stockholm C, som var 1 timme och 14 minuter sent när det nådde Kil klockan 21.391 fredag den 5:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel.
Störst andel förseningar under september drabbades VTAB-tågen mellan Arvika och Kristinehamn av. 33 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Arvika–Kristinehamn | VTAB | 33 % (15 av 45 tåg) | 4 minuter och 14 sekunder | 9 mil |
Kil–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 32 % (11 av 34 tåg) | 8 minuter och 12 sekunder | 27 mil |
Göteborg C–Kristinehamn | SJ Regional | 27 % (14 av 52 tåg) | 5 minuter och 8 sekunder | 22 mil |
Charlottenberg–Kristinehamn | VTAB | 24 % (77 av 319 tåg) | 3 minuter och 44 sekunder | 12 mil |
Charlottenberg–Degerfors station | VTAB | 18 % (4 av 22 tåg) | 4 minuter och 14 sekunder | 14 mil |
Göteborg C–Kil | SJ Regional | 16 % (9 av 56 tåg) | 2 minuter och 45 sekunder | 21 mil |
Göteborg C–Karlstad C | SJ Regional | 14 % (31 av 218 tåg) | 3 minuter och 14 sekunder | 21 mil |
Karlstad C–Torsby | VTAB | 10 % (27 av 258 tåg) | 2 minuter och 22 sekunder | 9 mil |
Arvika–Degerfors station | VTAB | 9 % (2 av 22 tåg) | 3 minuter och 53 sekunder | 11 mil |
Arvika–Karlstad C | VTAB | 7 % (2 av 30 tåg) | 1 minut och 42 sekunder | 6 mil |
Charlottenberg–Karlstad C | VTAB | 6 % (8 av 129 tåg) | 1 minut och 44 sekunder | 9 mil |
Karlstad C–Sunne | VTAB | 3 % (2 av 59 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 5 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Kils kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Kils kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.