Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Lunds kommun förra månaden.
Av omkring 12 700 tåg som passerade någon av stationerna i Lunds kommun i september var 1 541 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 12 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tolv procent kan jämföras med elva procent månaden innan, och tolv procent i september 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Nio av tio tåg i Lund var pendeltåg, och bland dem var tio procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 11 september, när 35 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 11346 (SJ EuroNight), mellan Hamburg-Altona och Stockholm C, som var 7 timmar och 11 minuter sent när det passerade Lunds kommun på morgonen lördag den 13:e.
Störst andel förseningar under september drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 86 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 86 % (31 av 36 tåg) | 47 minuter och 57 sekunder | 81 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 45 % (26 av 58 tåg) | 18 minuter och 25 sekunder | 52 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 42 % (10 av 24 tåg) | 13 minuter och 25 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 27 % (161 av 595 tåg) | 8 minuter och 9 sekunder | 51 mil |
Hyllie–Kristianstad C | Pågatågen | 24 % (16 av 68 tåg) | 5 minuter och 26 sekunder | 9 mil |
Hässleholm–Svågertorp | Pågatågen Exp | 23 % (30 av 129 tåg) | 3 minuter och 24 sekunder | 8 mil |
Köpenhamn H–Lund C | Öresundståg | 21 % (53 av 257 tåg) | 3 minuter och 21 sekunder | 4 mil |
Köpenhamn H–Växjö | Öresundståg | 19 % (54 av 291 tåg) | 3 minuter och 29 sekunder | 19 mil |
Karlskrona C–Köpenhamn H | Öresundståg | 16 % (159 av 986 tåg) | 3 minuter och 2 sekunder | 20 mil |
Kalmar C–Köpenhamn H | Öresundståg | 16 % (95 av 603 tåg) | 3 minuter och 13 sekunder | 26 mil |
Kristianstad C–Köpenhamn H | Öresundståg | 16 % (17 av 109 tåg) | 2 minuter och 52 sekunder | 11 mil |
Kävlinge–Simrishamn | Pågatågen | 14 % (41 av 296 tåg) | 2 minuter och 9 sekunder | 8 mil |
Halmstad C–Köpenhamn H | Öresundståg | 14 % (13 av 94 tåg) | 1 minut och 55 sekunder | 11 mil |
Helsingborg C–Simrishamn | Pågatågen | 13 % (121 av 898 tåg) | 2 minuter och 31 sekunder | 12 mil |
Helsingborg C–Malmö C | Öresundståg | 13 % (3 av 23 tåg) | 1 minut och 50 sekunder | 5 mil |
Helsingborg C–Köpenhamn H | Öresundståg | 13 % (134 av 1 057 tåg) | 2 minuter och 25 sekunder | 4 mil |
Svågertorp–Älmhult | Pågatågen Exp | 12 % (8 av 65 tåg) | 3 minuter och 17 sekunder | 13 mil |
Göteborg C–Köpenhamn H | Öresundståg | 12 % (112 av 931 tåg) | 2 minuter och 28 sekunder | 23 mil |
Hässleholm–Köpenhamn H | Öresundståg | 11 % (12 av 105 tåg) | 2 minuter och 26 sekunder | 9 mil |
Hässleholm–Trelleborgs station | Pågatågen | 11 % (9 av 85 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 10 mil |
Lund C–Trelleborgs station | Pågatågen | 10 % (48 av 461 tåg) | 1 minut och 55 sekunder | 4 mil |
Helsingborg C–Ystad | Pågatågen | 10 % (74 av 712 tåg) | 2 minuter och 14 sekunder | 10 mil |
Helsingborg C–Trelleborgs station | Pågatågen Exp | 9 % (4 av 43 tåg) | 2 minuter och 8 sekunder | 8 mil |
Helsingborg C–Hyllie | Öresundståg | 9 % (5 av 58 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 6 mil |
Kristianstad C–Trelleborgs station | Pågatågen | 8 % (86 av 1 080 tåg) | 1 minut och 51 sekunder | 10 mil |
Göteborg C–Malmö C | SJ Snabbtåg | 8 % (13 av 168 tåg) | 2 minuter och 14 sekunder | 24 mil |
Höör station–Trelleborgs station | Pågatågen | 7 % (44 av 642 tåg) | 1 minut och 51 sekunder | 7 mil |
Kävlinge–Ystad | Pågatågen | 5 % (12 av 250 tåg) | 58 sekunder | 6 mil |
Helsingborg C–Hyllie | Pågatågen | 5 % (52 av 1 129 tåg) | 1 minut och 1 sekund | 6 mil |
Hyllie–Lund C | Pågatågen | 4 % (3 av 67 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 2 mil |
Göteborg C–Hyllie | Öresundståg | 4 % (2 av 52 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 25 mil |
Hyllie–Åstorp | Pågatågen | 4 % (36 av 986 tåg) | 43 sekunder | 6 mil |
Hyllie–Höör station | Pågatågen | 4 % (1 av 28 tåg) | 1 minut och 36 sekunder | 5 mil |
Malmö C–Åstorp | Pågatågen | 3 % (2 av 65 tåg) | 30 sekunder | 6 mil |
Helsingborg C–Malmö C | Pågatågen | 2 % (1 av 45 tåg) | 1 minut och 21 sekunder | 5 mil |
Hyllie–Kävlinge | Pågatågen | 0 % (0 av 34 tåg) | 19 sekunder | 3 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Lunds kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Lunds kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.