Andelen niondeklassare som blev behöriga för gymnasiet låg relativt stilla i Gävleborgs län i fjol. Men på Sandvikens Internationella Montessoriskola i Sandviken klarade samtliga elever kraven. Så gick det för din skola – hela listan.
80 procent av eleverna som gick ut nian i Gävleborgs län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en ungefär lika stor andel som året innan.
Högst andel behöriga i Gävleborgs län har Sandvikens Internationella Montessoriskola i Sandviken. Där klarade samtliga elever kraven.
Länets lägsta andel behöriga finns i Hedängskolan 6-9 i Sandvikens kommun, 59 procent. Skolan tillhör den tiondel av skolorna i hela landet med lägst andel behöriga.
Skola | Kommun | Andel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentes | Genomsnittligt meritvärde | Antal elever |
---|---|---|---|---|
Sandvikens Internationella Montessoriskola | Sandviken | 100 % (≈100 %) | 271,9 | 21 |
Bergby Centralskola 1-9 | Gävle | ≈100 % (79 %) | 249,1 | 30 |
Järvsö skola F-9 | Ljusdal | ≈100 % (79 %) | 221,6 | 47 |
Vittra Gävle | Gävle | ≈100 % (≈100 %) | 205,9 | 23 |
Prolympia, Gävle | Gävle | 94 % (89 %) | 230,2 | 117 |
Stigslunds skola | Gävle | 92 % (95 %) | 234,7 | 112 |
Friskolan Lust & Lära | Bollnäs | 91 % (93 %) | 233,3 | 137 |
Ede skola F-6 | Hudiksvall | 88 % (81 %) | 222,6 | 67 |
Östra skolan | Hudiksvall | 87 % (89 %) | 226,0 | 128 |
Petreskolan | Hofors | 87 % (84 %) | 210,1 | 89 |
Murgårdsskolan | Sandviken | 86 % (72 %) | 226,1 | 102 |
Vallbacksskolan | Gävle | 85 % (82 %) | 219,6 | 183 |
Läroverket | Hudiksvall | 85 % (83 %) | 212,2 | 162 |
Lillhagsskolan | Gävle | 85 % (88 %) | 217,5 | 125 |
Kunskapsskolan Gävle | Gävle | 85 % (94 %) | 215,9 | 84 |
Hudikskolan 7-9 | Hudiksvall | 85 % (86 %) | 213,4 | 71 |
Kilafors skola F-9 | Bollnäs | 84 % (54 %) | 207,7 | 43 |
Sofiedalskolan | Gävle | 83 % (87 %) | 212,8 | 180 |
Bergsjö skola F-9 | Nordanstig | 83 % (75 %) | 194,6 | 76 |
Vågbroskolan åk 4-9 | Söderhamn | 82 % (88 %) | 244,3 | 44 |
Norrtullskolan åk 7-9 | Söderhamn | 82 % (76 %) | 226,9 | 104 |
Arbråskolan F-9 | Bollnäs | 81 % (≈100 %) | 203,0 | 32 |
Perslundaskolan åk 7-9 | Ockelbo | 80 % (–) | 204,8 | 46 |
Nynässkolan 7-9 | Gävle | 80 % (74 %) | 210,5 | 163 |
Friskolan Vintergatan | Ljusdal | 80 % (≈100 %) | 203,8 | 39 |
Färila skola | Ljusdal | 79 % (48 %) | 209,7 | 34 |
Alftaskolan 7-9 | Ovanåker | 79 % (81 %) | 211,7 | 53 |
Celsiusskolan 7-9 | Ovanåker | 79 % (92 %) | 218,4 | 70 |
Internationella Engelska Skolan Gävle | Gävle | 73 % (74 %) | 238,8 | 158 |
Norrsätraskolan | Sandviken | 71 % (71 %) | 200,7 | 100 |
Stenhamreskolan 7-9 | Ljusdal | 71 % (82 %) | 195,4 | 78 |
Iggesunds skola | Hudiksvall | 68 % (77 %) | 196,8 | 57 |
Tranmursskolan GKS | Gävle | 68 % (..) | 192,8 | 19 |
Björksätraskolan F-9 | Sandviken | 67 % (74 %) | 186,2 | 99 |
Stenbergaskolan åk 4-9 | Söderhamn | 66 % (64 %) | 201,2 | 53 |
Alirskolan 7-9 | Bollnäs | 66 % (64 %) | 191,5 | 84 |
Bergviksskolan åk 4-9 | Söderhamn | 60 % (71 %) | 208,0 | 50 |
Stora Sätraskolan | Gävle | 60 % (64 %) | 173,5 | 74 |
Hedängskolan 6-9 | Sandviken | 59 % (–) | 208,6 | 65 |
Magelungens Grundskola Gävle | Gävle | .. (..) | 118,5 | 11 |
Hosiannaskolan | Nordanstig | .. (..) | .. | .. |
Delsbo waldorfskola | Hudiksvall | .. (..) | .. | .. |
Edenskolan | Bollnäs | .. (..) | .. | .. |
Los skola | Ljusdal | .. (..) | .. | .. |
HamnaSkolan | Söderhamn | .. (..) | .. | .. |
Hudiksvalls resursskola | Hudiksvall | . (–) | . | .. |
För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.
Marginell förändring på riksnivå
I riket som helhet låg andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram på 84 procent – en liten förbättring jämfört med året innan. Behörigheten är något högre bland flickor, men skillnaden har minskat över tid. Enligt Skolverket har könsklyftan aldrig varit mindre. Elever med svensk bakgrund klara oftare grundskolan med behörighet än elever med utländsk bakgrund. Behörigheten har dock ökat bland utlandsfödda, störst är ökningen bland de elever som invandrat före skolstart. Som Skolverket konstaterat tidigare har föräldrarnas utbildningsbakgrund störst betydelse för resultaten. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.