Allt fler störs av trafikbuller – knappt 800 kan inte sova i Svalövs kommun

Svalövs kommun Trafik
Bilar på motorväg i Borås
Elin Thornberg, Newsworthy

Trafikbuller som stör nattsömnen är ett växande problem i Sverige. I Svalövs kommun uppger fem procent av invånarna att de får sin sömn störd av närliggande trafik.

Fem procent av Svalövs invånare, motsvarande knappt 800 personer, uppger att de har svårt att sova på grund av trafikbuller. Det visar Miljöhälsorapporten, en undersökning som Folkhälsomyndigheten genomför vart fjärde år om hur den fysiska miljön påverkar människans hälsa. Den senaste siffran gäller åren 2021 till 2024 och släpptes i våras.

Svalöv ligger ungefär på snittet för riket. I landet som helhet ökar antalet personer som får sömnen störd av trafikbuller. Under förra året rapporterade fem procent av svenskarna sömnproblem på grund av trafikbuller i deras närmiljö. Samma siffra för fyra år sedan var tre procent.

I Skåne ligger andelen som störs av trafikbuller nattetid på sex procent. Sämst sömn i länet har invånarna i Åstorps kommun. Här uppger hela tio procent att de störs av trafikbuller när de försöker sova. Bäst sover de som bor i Lomma kommun. Två procent anser sig störas av trafiken nattetid.

Andelen som störs har ökat med 2,6 procentenheter i Skåne som helhet sedan första året som undersökningen genomfördes. Det motsvarar omkring 37 100 personer.

Andel med sömnsvårigheter orsakade av trafikbuller i Skåne län
KommunAndel med sömnsvårigheterUngefärligt antal drabbade
Åstorp10 %1 600
Bjuv8 %1 200
Helsingborg7 %11 300
Malmö7 %27 100
Trelleborg7 %3 400
Landskrona7 %3 200
Eslöv6 %2 200
Örkelljunga6 %700
Klippan5 %1 000
Kristianstad5 %4 700
Burlöv5 %1 100
Perstorp5 %400
Svalöv5 %800
Östra Göinge5 %700
Höganäs5 %1 400
Hörby5 %700
Hässleholm5 %2 400
Osby5 %600
Kävlinge5 %1 500
Båstad4 %700
Staffanstorp4 %1 200
Ängelholm4 %1 900
Ystad4 %1 300
Simrishamn4 %800
Lund4 %5 100
Skurup4 %700
Tomelilla4 %500
Sjöbo4 %700
Höör4 %600
Bromölla4 %500
Vellinge3 %1 000
Svedala3 %600
Lomma2 %600

Buller kan påverka hälsan

Att sova ostört är en förutsättning för både fysisk och mental hälsa. Buller kan göra det svårare att somna, men påverkar också sömnens djup och kan väcka den som sover.

– Sömnstörningar är en av de allvarligaste effekterna av buller. De kan bidra till hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och försämrad kognitiv utveckling hos barn. Vi behöver planera samhället med mindre trafik och mer grönska, så vi får goda ljudmiljöer och samtidigt friskare luft, säger Ida Knutsson, som är utredare på Folkhälsomyndigheten, i ett pressmeddelande.

Människor som lider av sömnstörande trafikbuller bor inte nödvändigtvis i de tre storstäderna, men oftast i storstadsnära kommuner. På länsnivå är det Södermanland, Västmanland och Skåne som sticker ut med hög andel bullerdrabbade. I Södermanlands län som helhet är andelen som störs av trafikbuller nattetid högst i landet, sex procent.

Enligt Mikael Ögren, docent vid arbets- och miljömedicin på Sahlgrenska universitetssjukhus, finns det flera möjligheter att åtgärda bullret. I en intervju med Göteborgsposten nämner han bland annat lägre hastighetsgränser och tystare asfalt.

– Men det är en fråga om ekonomi. Även om man samhällsekonomiskt skulle tjäna på att lägga asfalten som är fem, sex, sju decibel tystare så görs inte det då den är dyrare, säger han bland annat till tidningen.

Andel med sömnsvårigheter orsakat av trafikbuller i Sverige, län för län
LänAndel med sömnsvårigheterUngefärligt antal drabbade
Södermanland6 %19 000
Västmanland6 %17 400
Skåne6 %85 700
Stockholm6 %145 800
Blekinge6 %9 000
Västernorrland5 %13 000
Västra Götaland5 %95 700
Jönköping5 %18 900
Värmland5 %14 500
Östergötland5 %23 600
Gotland5 %2 900
Örebro5 %14 800
Kalmar5 %11 600
Gävleborg4 %12 200
Kronoberg4 %8 500
Jämtland4 %5 300
Dalarna4 %11 200
Uppsala4 %15 900
Västerbotten3 %9 000
Halland3 %10 000
Norrbotten2 %6 000

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.