Allt fler störs av trafikbuller – knappt 100 kan inte sova i Sorsele kommun

Sorsele kommun Trafik
Bilar på motorväg i Borås
Elin Thornberg, Newsworthy

Trafikbuller som stör nattsömnen är ett växande problem i Sverige. I Sorsele kommun uppger fyra procent av invånarna att de får sin sömn störd av närliggande trafik.

Fyra procent av Sorseles invånare, motsvarande knappt 100 personer, uppger att de har svårt att sova på grund av trafikbuller. Det visar Miljöhälsorapporten, en undersökning som Folkhälsomyndigheten genomför vart fjärde år om hur den fysiska miljön påverkar människans hälsa. Den senaste siffran gäller åren 2021 till 2024 och släpptes i våras.

Sorsele ligger under snittet för riket. I landet som helhet ökar dock antalet personer som får sömnen störd av trafikbuller. Under förra året rapporterade fem procent av svenskarna sömnproblem på grund av trafikbuller i deras närmiljö. Samma siffra för fyra år sedan var tre procent.

Även i Sorsele är det fler som uppger att deras nattsömn störs av buller än för fyra år sedan. Dock ligger förändringen inom den statistiska felmarginalen.

I Västerbotten ligger andelen som störs av trafikbuller nattetid på tre procent. Sämst sömn i länet har invånarna i Lycksele kommun. Här uppger hela sju procent att de störs av trafikbuller när de försöker sova. Bäst sover de som bor i Robertsfors kommun. En procent anser sig störas av trafiken nattetid.

Andelen som störs har inte förändrats nämnvärt i länet i stort jämfört med för fyra år sedan. Den förändring som ändå kan anas ligger inom den statistiska felmarginalen.

Andel med sömnsvårigheter orsakade av trafikbuller i Västerbottens län
KommunAndel med sömnsvårigheterUngefärligt antal drabbade
Lycksele7 %900
Vindeln5 %300
Nordmaling4 %300
Malå4 %100
Bjurholm4 %100
Sorsele4 %100
Skellefteå4 %2 800
Vilhelmina4 %200
Norsjö3 %100
Umeå3 %4 200
Dorotea3 %70
Storuman3 %200
Vännäs2 %200
Åsele2 %50
Robertsfors1 %100

Buller kan påverka hälsan

Att sova ostört är en förutsättning för både fysisk och mental hälsa. Buller kan göra det svårare att somna, men påverkar också sömnens djup och kan väcka den som sover.

– Sömnstörningar är en av de allvarligaste effekterna av buller. De kan bidra till hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och försämrad kognitiv utveckling hos barn. Vi behöver planera samhället med mindre trafik och mer grönska, så vi får goda ljudmiljöer och samtidigt friskare luft, säger Ida Knutsson, som är utredare på Folkhälsomyndigheten, i ett pressmeddelande.

Människor som lider av sömnstörande trafikbuller bor inte nödvändigtvis i de tre storstäderna, men oftast i storstadsnära kommuner. På länsnivå är det Södermanland, Västmanland och Skåne som sticker ut med hög andel bullerdrabbade. I Södermanlands län som helhet är andelen som störs av trafikbuller nattetid högst i landet, sex procent.

Enligt Mikael Ögren, docent vid arbets- och miljömedicin på Sahlgrenska universitetssjukhus, finns det flera möjligheter att åtgärda bullret. I en intervju med Göteborgsposten nämner han bland annat lägre hastighetsgränser och tystare asfalt.

– Men det är en fråga om ekonomi. Även om man samhällsekonomiskt skulle tjäna på att lägga asfalten som är fem, sex, sju decibel tystare så görs inte det då den är dyrare, säger han bland annat till tidningen.

Andel med sömnsvårigheter orsakat av trafikbuller i Sverige, län för län
LänAndel med sömnsvårigheterUngefärligt antal drabbade
Södermanland6 %19 000
Västmanland6 %17 400
Skåne6 %85 700
Stockholm6 %145 800
Blekinge6 %9 000
Västernorrland5 %13 000
Västra Götaland5 %95 700
Jönköping5 %18 900
Värmland5 %14 500
Östergötland5 %23 600
Gotland5 %2 900
Örebro5 %14 800
Kalmar5 %11 600
Gävleborg4 %12 200
Kronoberg4 %8 500
Jämtland4 %5 300
Dalarna4 %11 200
Uppsala4 %15 900
Västerbotten3 %9 000
Halland3 %10 000
Norrbotten2 %6 000

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.