Trafikbuller som stör nattsömnen är ett växande problem i Sverige. I Nordanstigs kommun uppger sex procent av invånarna att de får sin sömn störd av närliggande trafik.
Sex procent av Nordanstigs invånare, motsvarande drygt 500 personer, uppger att de har svårt att sova på grund av trafikbuller. Det visar Miljöhälsorapporten, en undersökning som Folkhälsomyndigheten genomför vart fjärde år om hur den fysiska miljön påverkar människans hälsa. Den senaste siffran gäller åren 2021 till 2024 och släpptes i våras.
Nordanstig ligger ungefär på snittet för riket. I landet som helhet ökar antalet personer som får sömnen störd av trafikbuller. Under förra året rapporterade fem procent av svenskarna sömnproblem på grund av trafikbuller i deras närmiljö. Samma siffra för fyra år sedan var tre procent.
Även i Nordanstig är det fler som uppger att deras nattsömn störs av buller än för fyra år sedan. Dock ligger förändringen inom den statistiska felmarginalen.

I Gävleborg ligger andelen som störs av trafikbuller nattetid på fyra procent. Sämst sömn i länet har invånarna i Gävle kommun. Här uppger hela sex procent att de störs av trafikbuller när de försöker sova. Bäst sover de som bor i Ovanåkers kommun. Fyra procent anser sig störas av trafiken nattetid.
Andelen som störs har inte förändrats nämnvärt i länet i stort jämfört med för fyra år sedan.
Kommun | Andel med sömnsvårigheter | Ungefärligt antal drabbade |
---|---|---|
Gävle | 6 % | 6 500 |
Bollnäs | 6 % | 1 600 |
Nordanstig | 6 % | 500 |
Ockelbo | 6 % | 300 |
Sandviken | 6 % | 2 200 |
Hofors | 6 % | 500 |
Hudiksvall | 5 % | 2 000 |
Ljusdal | 5 % | 900 |
Söderhamn | 4 % | 1 000 |
Ovanåker | 4 % | 500 |
Buller kan påverka hälsan
Att sova ostört är en förutsättning för både fysisk och mental hälsa. Buller kan göra det svårare att somna, men påverkar också sömnens djup och kan väcka den som sover.
– Sömnstörningar är en av de allvarligaste effekterna av buller. De kan bidra till hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och försämrad kognitiv utveckling hos barn. Vi behöver planera samhället med mindre trafik och mer grönska, så vi får goda ljudmiljöer och samtidigt friskare luft, säger Ida Knutsson, som är utredare på Folkhälsomyndigheten, i ett pressmeddelande.
Människor som lider av sömnstörande trafikbuller bor inte nödvändigtvis i de tre storstäderna, men oftast i storstadsnära kommuner. På länsnivå är det Södermanland, Västmanland och Skåne som sticker ut med hög andel bullerdrabbade. I Södermanlands län som helhet är andelen som störs av trafikbuller nattetid högst i landet, sex procent.
Enligt Mikael Ögren, docent vid arbets- och miljömedicin på Sahlgrenska universitetssjukhus, finns det flera möjligheter att åtgärda bullret. I en intervju med Göteborgsposten nämner han bland annat lägre hastighetsgränser och tystare asfalt.
– Men det är en fråga om ekonomi. Även om man samhällsekonomiskt skulle tjäna på att lägga asfalten som är fem, sex, sju decibel tystare så görs inte det då den är dyrare, säger han bland annat till tidningen.
Län | Andel med sömnsvårigheter | Ungefärligt antal drabbade |
---|---|---|
Södermanland | 6 % | 19 000 |
Västmanland | 6 % | 17 400 |
Skåne | 6 % | 85 700 |
Stockholm | 6 % | 145 800 |
Blekinge | 6 % | 9 000 |
Västernorrland | 5 % | 13 000 |
Västra Götaland | 5 % | 95 700 |
Jönköping | 5 % | 18 900 |
Värmland | 5 % | 14 500 |
Östergötland | 5 % | 23 600 |
Gotland | 5 % | 2 900 |
Örebro | 5 % | 14 800 |
Kalmar | 5 % | 11 600 |
Gävleborg | 4 % | 12 200 |
Kronoberg | 4 % | 8 500 |
Jämtland | 4 % | 5 300 |
Dalarna | 4 % | 11 200 |
Uppsala | 4 % | 15 900 |
Västerbotten | 3 % | 9 000 |
Halland | 3 % | 10 000 |
Norrbotten | 2 % | 6 000 |
