Dramatisk ökning av elsparkcykelolyckor – så ser det ut i Färgelanda

Färgelanda kommun Elsparkcyklar
liggande elsparkcykel
Elin Thornberg

Antalet olyckor med elsparkcykel ökar kraftigt. I Västra Götalands län har det skett 2 015 olyckor med elsparkcykel sedan 2019. Drygt 1 200 inträffade under de senaste tre åren. I Färgelanda kommun rapporterades en olycka förra året.

Antalet elsparkcykelolyckor har stigit dramatiskt i hela landet under de senaste åren. Det visar siffror från Transportstyrelsen. Totalt sett skedde 4 471 olyckor med personskador i Sverige förra året, jämfört med 716 för fem år sedan.

I Färgelanda kommun har det skett en olycka olyckor med elsparkcykel sedan 2019, den inträffade under de senaste tre åren.

I hela Västra Götalands län ser vi en tydlig ökning av elsparkcykelolyckor. Sammanlagt under de senaste tre åren rapporterades 1 237 olyckor med elsparkcykel i länet. Motsvarande siffra 2019–2021 var 778 olyckor. Antalet olyckor har med andra ord ökat med 59 procent.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Om man beaktar kommunens storlek, så var det Borås kommun som hade flest olyckor med elsparkcykel de senaste tre åren i Västra Götalands län. Här skadades knappt fem personer per 10 000 invånare och år. Som jämförelse skadades 2,3 per 10 000 invånare i hela i Västra Götalands län under samma period.

Olyckor med elsparkcykel, kommun för kommun i Västra Götalands län
KommunAntal skadade 2022–2024Antal skadade 2019–2021Förändring
Göteborg516560−44
Borås16788+79
Mölndal439+34
Skövde424+38
Trollhättan418+33
Uddevalla293+26
Lidköping273+24
Lerum235+18
Vänersborg202+18
Alingsås198+11
Kungälv184+14
Härryda178+9
Mark162+14
Strömstad130+13
Skara136+7
Ale127+5
Ulricehamn112+9
Falköping112+9
Stenungsund90+9
Mariestad94+5
Vara80+8
Partille82+6
Tranemo70+7
Sotenäs71+6
Orust50+5
Lysekil50+5
Grästorp50+5
Öckerö43+1
Munkedal40+4
Götene40+4
Tidaholm41+3
Vårgårda32+1
Lilla Edet32+1
Svenljunga30+3
Hjo30+3
Åmål30+3
Tjörn31+2
Mellerud31+2
Gullspång31+2
Tanum20+2
Bollebygd20+2
Bengtsfors20+2
Herrljunga12−1
Karlsborg10+1
Färgelanda10+1
Töreboda01−1
Tibro01−1
Essunga00±0
Dals-Ed00±0
Antal personskadeolyckor med minst en elsparkcykel inblandad, kommun för kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Flest olyckor sker överlag i större och mellanstora städer. Halmstad, Umeå och Malmö kommuner toppar listan över högst antal olyckor per 10 000 invånare. Gemensamt för kommunerna i toppen på den listan är att det finns elsparkcyklar till uthyrning på dessa platser. Det är dock inte säkert att det har något med antalet olyckor att göra.

I Stockholms kommun har nämligen antalet resor med uthyrda elsparkcyklar minskat med en tredjedel sedan 2021, enligt statistik från Trafikkontoret Stockholms stad. "Samma utveckling syns inte i olycksstatistiken vilket kan bero på att antalet privatägda elsparkcyklar ökar", säger Khabat Amin, statistiker vid Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Enligt en färsk undersökning vid Chalmers tekniska högskola, där forskare med hjälp av kameror och sensorer granskat riskfaktorer och orsaker till elsparksolyckor i stadsmiljö, ligger förarnas beteende i trafiken till grund för många risksituationer. Att styra med bara en hand ger sex gånger högre risk. Att åka tillsammans i grupp, skjutsa någon eller att använda mobiltelefon under färden, nästan tredubblar olycksrisken. Data från nästan 7 000 resor med hyrda elsparkcyklar ligger till grund för undersökningen.

– I arbete med trafiksäkerhet är det viktigt att förstå att elsparkcyklar inte bara tillgodoser mobilitetsbehov i städer, utan också används för nöjes skull. Tyvärr är det tydligt att den typen av nöjeskörning i vissa fall medför farliga beteenden som leder till påtagliga olycksrisker, säger Marco Dozza, professor i aktivt säkerhets- och trafikantbeteende vid Chalmers samt en av författarna till studien, i en artikel på Chalmers hemsida.

Lista: 10 kommunerna med flest elsparksolyckor per 10 000 invånare
KommunAntal olyckor förra åretOlyckor per 10 000 invånareUthyrare
Halmstad14812,1Ryde, Voi
Malmö42911,2Ryde, Bolt, Voi
Umeå18111Ryde
Borlänge4310,1Qick
Västerås1779,1Ryde, Voi, Qick
Sundsvall1027,9Ryde, Qick
Norrköping1287,6Tier, Ryde, Voi
Varberg517,3Tier
Eskilstuna1397,2Tier, Ryde
Falun447Qick
Antal personskadeolyckor med minst en elsparkcykel inblandad. Endast kommuner med fler än 20 olyckor under 2024 räknas.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Unga överrepresenterade i olycksstatistiken

Ungdomar står för en stor del av olycksstatistiken. Av de som skadades på elsparkcyklar i Västra Götalands län de senaste tre åren var 44 procent under 25 år.

De flesta olyckor som sker med elsparkcykel är så kallade singelolyckor, och sker i ungefär en tredjedel av fallen på kvällen eller natten. I Västra Götalands län är den siffran 28 procent. Den vanligaste olycksdagen i länet är lördagar, följt av fredagar.

Olyckor med elsparkcykel, län för län
LänAntal olyckor 2024Olyckor per 10 000 invånareAndel under 25 årAndel olyckor som skedde kl 19–07
Halland3358,148 %36 %
Västmanland2156,743 %28 %
Skåne998640 %33 %
Västerbotten1975,852 %64 %
Östergötland3325,549 %41 %
Södermanland2604,935 %23 %
Dalarna1174,155 %50 %
Västernorrland1183,751 %60 %
Kronoberg763,352 %50 %
Stockholm8212,734 %36 %
Värmland792,650 %43 %
Uppsala1042,440 %35 %
Västra Götaland4602,344 %28 %
Örebro781,948 %40 %
Gävleborg551,834 %29 %
Jönköping761,755 %36 %
Blekinge331,661 %55 %
Kalmar511,557 %22 %
Norrbotten281,441 %50 %
Jämtland10150 %40 %
Gotland60,636 %50 %
Antal olyckor med minst en elsparkcykel inblandad, län för län.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Olyckor med elsparkcykel, län för län
LänAntal skadade 2022–2024Antal skadade 2019–2021Förändring
Skåne2 5821 029+1 553
Stockholm2 0141 229+785
Västra Götaland1 237778+459
Halland839132+707
Östergötland778217+561
Västmanland564138+426
Västerbotten49422+472
Södermanland44873+375
Dalarna35227+325
Uppsala298134+164
Västernorrland27017+253
Värmland21853+165
Kronoberg20244+158
Jönköping18745+142
Örebro17839+139
Gävleborg15417+137
Kalmar11025+85
Norrbotten1041+103
Blekinge7518+57
Jämtland388+30
Gotland113+8
Antal personskadeolyckor med minst en elsparkcykel inblandad, kommun för kommun.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.