Nedåt för laddbara bilar i Östersund

Östersunds kommun Klimat
elbil som laddar

Under första kvartalet minskade elbilarnas och laddhybridernas andel av nyregistreringarna i Östersunds kommun. I riket vände elbilskurvorna också ner något i början av året.

Under första kvartalet 2025 var 56 procent av alla nyregistrerade personbilar i Östersund laddbara (sammanlagt registrerades 185 nya bilar). Merparten av de laddbara bilarna var så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor. 26 procent av alla nya bilar var rena elbilar.

Fossildrivna bilar utgjorde 42 procent av nyregistreringarna.

Graf: Antal nyregistrerade fordon per drivmedel
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I Östersund minskade andelen laddbara bilar under första kvartalet jämfört med kvartalet innan. Nyregistreringen peakade under tredje kvartalet 2023 då 66 procent av de nya bilarna var laddbara.

Graf: Andel laddbara bilar av alla nyregistreringar över tid
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Så kan tullarna påverka

Enligt branschorganisationen Mobility Sweden är det fortsättningsvis framför allt företag som köper elbilar. Omkring sju av tio elbilar registreras av företagskunder.

Den 3 april infördes 25 procentiga importtullar i USA på personbilar och lätta lastbilar, men Mobility Sweden bedömer att det inte kommer att påverka den svenska marknaden så mycket.

– Vi bedömer att importtullarna kommer att få begränsad påverkan på den svenska marknaden i det korta perspektivet. Påverkan bedöms öka på sikt beroende på hur handelsförhandlingarna och dialogen mellan USA och EU landar, säger Sofia Linder, chefekonom hos Mobility Sweden, i ett pressmeddelande.

Lista: Här säljs det flest laddbara bilar

I hela landet var 57 procent av alla nya bilar laddbara under första kvartalet. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet, vilket till stor del förklaras av att många leasingföretag har sitt säte i länet. I Jämtlands län var 50 procent av nyregistrerade bilar laddbara.

Graf: Antal nyregistrerade laddbara bilar per län
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Jämfört med andra kommuner sticker inte försäljningen av elbilar och laddhybrider i Östersund ut som vare sig anmärkningsvärt hög eller låg. Under första kvartalet var nyregistreringen 96:e högst i hela landet (bland 290 kommuner).

Här registrerades det flest laddbara bilar under första kvartalet i Jämtlands län
KommunAndel laddbaraAntal elbilarAntal laddhybriderAntal nya bilar totalt
Bräcke75 %5412
Härjedalen69 %3816
Krokom66 %17635
Åre62 %8826
Östersund56 %4856185
Berg50 %048
Ragunda8 %1013
Strömsund7 %1244
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Källa: Trafikanalys/SCB
Notera att siffrorna avser var bilarna är registrerade. Leasingbilar är registrerade i den kommun där uthyraren har sitt säte.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.