Nio procent av tågen i Lund var sena under december, och sträckan Stockholm–Berlin var extra drabbad. Det visar Newsworthys sammanställning av alla sena och inställda tåg.
I Lund var åtta procent av pendeltågenoch 22 procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under december, enligt de ankomsttider som annonserades på stationerna.
Totalt var nio procent av de ankommande tågen i Lunds kommun mer än fem minuter försenade under december bland de tåg som angjorde någon av stationerna Gunnesbo, Klostergården, Lund C eller Stångby. Tre procent var så mycket som en kvart försenade. Det är den bästa punktligheten vi har uppmätt det senaste året.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 4 december, när 18 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under elva dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Ladda ner grafen som bild:
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdf
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdf
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Kopiera data för egna grafverktyg:
Ladda ner data för egna grafverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
De omkring 13 600 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Lunds kommun under månaden var sammanlagt 470 timmar och 24 minuter sena – i genomsnitt 2 minuter och 11 sekunder per tåg. Av förseningen stod pendeltågen för större delen, 318 timmar och 18 minuter.
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 346 (SJ EuroNight) från Berlin Hbf den 4 december. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 5 timmar och 55 minuter försenat när det nådde Lund C klockan 10.30. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
I tabellen nedanför ser du de sträckor som haft regelbunden tågtrafik under månaden. Generellt är förseningarna störst på längre sträckor, och allra störst på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör SJ:s nyss nerlada nattågstrafik från Göteborg till Jämtland och övre Norrland, som haft relativt små förseningar trots lång sträcka, och pendeltågstrafiken runt Stockholm, som å andra sidan har stora föreningar i relation till de små avstånden.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening | Fågelvägsavstånd |
---|---|---|---|
Berlin Hbf–Stockholm C (SJ EuroNight · Snälltåget) | 76 % | 55 minuter och 20 sekunder | 81 mil |
Malmö C–Stockholm C (Snälltåget · SJ Snabbtåg) | 29 % | 10 minuter och 29 sekunder | 51 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C (Snälltåget) | 27 % | 5 minuter och 37 sekunder | 52 mil |
Köpenhamn H–Lund C (Öresundståg) | 16 % | 2 minuter och 51 sekunder | 4 mil |
Hyllie–Kristianstad C (Pågatågen) | 15 % | 2 minuter och 52 sekunder | 9 mil |
Malmö C–Stockholm C (SJ InterCity · Snälltåget · SJ Snabbtåg · SJ Nattåg) | 14 % | 4 minuter och 39 sekunder | 51 mil |
Lund C–Ystad (Pågatågen) | 13 % | 3 minuter och 5 sekunder | 5 mil |
Helsingborg C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 13 % | 2 minuter och 18 sekunder | 4 mil |
Köpenhamn H–Växjö (Öresundståg) | 12 % | 2 minuter och 30 sekunder | 16 mil |
Kävlinge–Simrishamn (Pågatågen) | 12 % | 2 minuter och 31 sekunder | 7 mil |
Kalmar C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 11 % | 2 minuter och 7 sekunder | 24 mil |
Göteborg C–Malmö C (SJ Snabbtåg) | 10 % | 1 minut och 33 sekunder | 24 mil |
Helsingborg C–Trelleborgs station (Pågatågen · Pågatågen Exp) | 10 % | 1 minut och 51 sekunder | 8 mil |
Hässleholm–Köpenhamn H (Öresundståg) | 10 % | 2 minuter och 42 sekunder | 11 mil |
Göteborg C–Malmö C (SJ Snabbtåg) | 10 % | 2 minuter och 8 sekunder | 24 mil |
Hyllie–Höör station (Pågatågen) | 10 % | 1 minut och 51 sekunder | 5 mil |
Kalmar C–Malmö C (Öresundståg) | 10 % | 1 minut och 54 sekunder | 25 mil |
Hyllie–Älmhult (Pågatågen Exp) | 10 % | 2 minuter och 9 sekunder | 13 mil |
Karlskrona C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 9 % | 2 minuter och 2 sekunder | 17 mil |
Helsingborg C–Malmö C (Pågatågen) | 9 % | 1 minut och 53 sekunder | 5 mil |
Halmstad C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 9 % | 2 minuter och 8 sekunder | 12 mil |
Göteborg C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 8 % | 1 minut och 41 sekunder | 23 mil |
Hässleholm–Ystad (Pågatågen) | 8 % | 5 minuter och 49 sekunder | 6 mil |
Kävlinge–Trelleborgs station (Pågatågen) | 8 % | 1 minut och 26 sekunder | 6 mil |
Kristianstad C–Köpenhamn H (Öresundståg) | 8 % | 2 minuter och 20 sekunder | 10 mil |
Hyllie–Hässleholm (Pågatågen · Pågatågen Exp) | 7 % | 1 minut och 57 sekunder | 8 mil |
Helsingborg C–Simrishamn (Pågatågen) | 7 % | 1 minut och 33 sekunder | 10 mil |
Hässleholm–Trelleborgs station (Pågatågen) | 6 % | 2 minuter och 3 sekunder | 9 mil |
Helsingborg C–Ystad (Pågatågen) | 6 % | 1 minut och 18 sekunder | 9 mil |
Göteborg C–Hyllie (Öresundståg) | 6 % | 3 minuter och 41 sekunder | 25 mil |
Kävlinge–Ystad (Pågatågen) | 6 % | 50 sekunder | 5 mil |
Kristianstad C–Trelleborgs station (Pågatågen) | 6 % | 1 minut och 25 sekunder | 9 mil |
Malmö C–Åstorp (Pågatågen) | 5 % | 1 minut och 9 sekunder | 7 mil |
Helsingborg C–Hyllie (Pågatågen · Öresundståg · Pågatågen Exp) | 4 % | 55 sekunder | 7 mil |
Hyllie–Åstorp (Pågatågen) | 4 % | 50 sekunder | 7 mil |
Lund C–Trelleborgs station (Pågatågen) | 3 % | 53 sekunder | 4 mil |
Höör station–Trelleborgs station (Pågatågen) | 3 % | 1 minut och 10 sekunder | 6 mil |
Höör station–Ystad (Pågatågen) | 3 % | 54 sekunder | 5 mil |
Hyllie–Lund C (Pågatågen) | 2 % | 1 minut och 4 sekunder | 2 mil |
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)
Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 20 tåg under månaden.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Lunds kommun.
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Lunds kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.