Många sena Stockholm–Berlin-tåg i Lund under november

Lunds kommun Järnväg
Spår och perrong
Leo Wallentin, Newsworthy

Elva procent av tågen i Lund var sena under november, och sträckan Stockholm–Berlin var extra drabbad. Det visar Newsworthys sammanställning av alla sena och inställda tåg.

I Lund var tio procent av pendeltågenoch 28 procent av fjärrtågen mer än fem minuter försenade under november, enligt de ankomsttider som annonserades på stationerna.

Totalt var elva procent av de ankommande tågen i Lunds kommun mer än fem minuter försenade under november bland de tåg som angjorde någon av stationerna Gunnesbo, Klostergården, Lund C eller Stångby. Fyra procent var så mycket som en kvart försenade.

Graf över andel försenade tåg per månad
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Dagen med flest sena tåg var fredag den 22 november, när 21 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 15 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Stapeldiagram över andel försenade tåg per dag
Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

De omkring 13 400 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Lunds kommun under månaden var sammanlagt 590 timmar och 26 minuter sena – i genomsnitt 2 minuter och 46 sekunder per tåg. Av förseningen stod pendeltågen för större delen, 386 timmar och 58 minuter.

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 346 (SJ EuroNight) från Berlin Hbf den 11 november. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 7 timmar och 26 minuter försenat när det nådde Lund C klockan 12.22. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

I tabellen nedanför ser du de sträckor som haft regelbunden tågtrafik under månaden. Generellt är förseningarna störst på längre sträckor, och allra störst på internationella nattåg.

Förseningar på vanliga sträckor för tågen i Lund
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig förseningFågelvägsavstånd
Berlin Hbf–Stockholm C (SJ EuroNight · Snälltåget)87 %1 timme, 24 minuter och 54 sekunder79 mil
Köpenhamn H–Stockholm C (Snälltåget)34 %8 minuter och 38 sekunder52 mil
Malmö C–Stockholm C (SJ Nattåg · SJ InterCity · Snälltåget · SJ Snabbtåg)30 %9 minuter och 28 sekunder51 mil
Köpenhamn H–Lund C (Öresundståg)26 %4 minuter och 34 sekunder4 mil
Malmö C–Åstorp (Pågatågen)21 %2 minuter och 23 sekunder6 mil
Kristianstad C–Köpenhamn H (Öresundståg)18 %3 minuter och 5 sekunder11 mil
Karlskrona C–Köpenhamn H (Öresundståg)18 %3 minuter och 34 sekunder19 mil
Hyllie–Älmhult (Pågatågen Exp)16 %3 minuter och 29 sekunder13 mil
Hyllie–Hässleholm (Pågatågen Exp · Pågatågen)15 %2 minuter och 29 sekunder8 mil
Halmstad C–Köpenhamn H (Öresundståg)13 %2 minuter och 19 sekunder12 mil
Helsingborg C–Hyllie (Öresundståg · Pågatågen · Pågatågen Exp)13 %2 minuter och 14 sekunder6 mil
Göteborg C–Hyllie (Öresundståg)12 %1 minut och 29 sekunder24 mil
Göteborg C–Malmö C (SJ Snabbtåg)12 %3 minuter och 7 sekunder24 mil
Hässleholm–Ystad (Pågatågen)12 %2 minuter och 11 sekunder8 mil
Kalmar C–Köpenhamn H (Öresundståg)12 %2 minuter och 30 sekunder25 mil
Göteborg C–Köpenhamn H (Öresundståg)11 %2 minuter och 20 sekunder22 mil
Hässleholm–Köpenhamn H (Öresundståg)10 %3 minuter och 9 sekunder7 mil
Köpenhamn H–Växjö (Öresundståg)10 %2 minuter och 26 sekunder17 mil
Höör station–Malmö C (Pågatågen)10 %1 minut och 28 sekunder5 mil
Hyllie–Kristianstad C (Pågatågen)10 %2 minuter och 10 sekunder9 mil
Lund C–Ystad (Pågatågen)10 %1 minut och 38 sekunder5 mil
Helsingborg C–Köpenhamn H (Öresundståg)9 %1 minut och 55 sekunder4 mil
Hyllie–Kävlinge (Pågatågen)9 %1 minut och 34 sekunder3 mil
Helsingborg C–Ystad (Pågatågen)8 %1 minut och 46 sekunder10 mil
Kävlinge–Trelleborgs station (Pågatågen)8 %1 minut och 14 sekunder5 mil
Hyllie–Lund C (Pågatågen)6 %1 minut och 8 sekunder3 mil
Helsingborg C–Trelleborgs station (Pågatågen)6 %1 minut och 26 sekunder8 mil
Hyllie–Åstorp (Pågatågen)5 %1 minut och 13 sekunder6 mil
Helsingborg C–Malmö C (Öresundståg)5 %1 minut och 21 sekunder5 mil
Höör station–Ystad (Pågatågen)5 %1 minut och 9 sekunder6 mil
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan. Här ingår sträckor med fler än 15 tåg under månaden.

Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer. Här visas stationer med fler än fem avgångar under månaden.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Lunds kommun.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.