Hela listan: Därför får man parkeringsböter i Ljusdal

Ljusdals kommun Parkering
Parkeringsbot på regnig vindruta

De senaste åren har 383 bilar fått parkeringsböter i Ljusdals kommun. Det här är de vanligaste försyndelserna.
✓ Dessutom: Bilmärkena som oftast får p-bot.

Under första halvåret 2024 har 47 parkeringsböter, till ett värde av 14 800 kronor, delats ut på gatumark i Ljusdals kommun. Det är drygt 50 färre än under första halvåret 2023 och 36 fler än under samma period för två år sedan.

Totalt rör det sig om 383 parkeringsförsyndelser med ett totalt bötesbelopp på 118 200 kronor i kommunen mellan den 1 januari 2022 och den 30 juni 2024, visar Newsworthys genomgång av kommunernas parkeringsanmärkningar i Transportstyrelsens databas.

Ladda ner i fler format

Ladda ner grafen som bild:

Kopiera data för egna grafverktyg:

Ladda ner data för egna grafverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

De flesta som plockat upp en gul lapp från vindrutan på gatorna i Ljusdal har fått betala 300 kronor för att ha parkerat i område eller på plats där parkeringsförbud gäller. Totalt rör det sig om 110 parkeringsanmärkningar, till ett värde av 33 000 kronor, för just sådana överträdelser i kommunen. I riket som helhet har flest fått böter för att ha parkerat utan synlig biljett eller motsvarande.

Därför får man p-böter i Ljusdal
ÖverträdelseAvgiftAntal bötfälldaTotalt värde
Parkerat i område eller på plats där parkeringsförbud gäller300 kr11033 000 kr
Parkerat utan att ha ställt in p-skiva300 kr9027 000 kr
Parkerat längre än tillåten tid300 kr5616 800 kr
Parkerat mer än 24 timmar på vardag300–1 000 kr3310 600 kr
Stannat eller parkerat för nära korsning300 kr278 100 kr
Stannat eller parkerat i terräng inom tätbebyggt område300 kr257 500 kr
Övrigt300 kr133 900 kr
Stannat eller parkerat mot färdriktningen300 kr123 600 kr
Stannat eller parkerat på gång- eller cykelbana300 kr72 100 kr
Stannat eller parkerat i område eller på plats där stoppförbud gäller300–700 kr52 700 kr
Stannat eller parkerat på parkering för rörelsehindrade med mera1 000 kr22 000 kr
Parkerat med hjul utanför rutan300 kr1300 kr
Parkerat på huvudled300 kr1300 kr
Parkerat utan synlig biljett eller motsvarande300 kr1300 kr
Tabellen bygger på data från Transportstyrelsen och omfattar perioden februari 2022 till juni 2024 och gäller parkerinsanmärkningar utfärdade av kommunen på gatumark. Vi har här räknat ihop liknande överträdelser oavsett om de bryter mot trafikförordningen eller lokala trafikföreskrifter.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Men alla parkeringsanmärkningar betalas inte och i vissa fall kan Transportstyrelsen inte skicka påminnelser och gå vidare till Kronofogden. Det kan till exempel bero på att uppgifter saknas, att den betalningsskyldige fått anstånd eller att betalningsamärkningen undanröjts. Av de 3,4 miljoner parkeringsanmärkningar som kommunerna i landet utfärdat sedan 2022 har drygt 200 000 inte kunnat drivas in.

Utländska p-böter för över 100 miljoner kronor

Den vanligaste anledningen till att en p-bot inte kan drivas in är att det är ett utländskt fordon som parkerat fel, eftersom Transportstyrelsens system klarar inte att skicka ut påminnelser till utlandet. Sedan 1 januari 2022 handlar det om böter för totalt omkring 135 miljoner kronor för utländska bilar. Enligt Transportstyrelsens plan ska det finnas ett system på plats 2027 som kan hantera obetalda, utländska felparkeringsavgifter.

I Ljusdal är den vanligaste anledningen till att betalningsuppföljningen stoppats att registreringsnummer saknas. Det handlar om fyra parkeringsanmärkningar – med en total bötessumma på 1 200 kronor som inte kunnat drivas in. Att bilen är utländskt har hänt i två fall.

Land Rover är Sveriges mest felparkerade bil

Det är oftast en Volvo som fått parkeringsböter i Sverige under de senaste åren, men Volvo är också det överlägset vanligaste bilmärket i landet. Tar man hänsyn till hur många bilar som finns av varje märke är det istället Land Rover (inklusive Range Rover) som är Sveriges mest felparkerade bilmärke – de har tillsammans fått fler p-böter de senaste åren än det finns bilar. Även Mini, Citroën och Lexus återfinns högt upp på listan.

En del av förklaringen ligger i att parkeringsböter delas ut väldigt ojämnt över landet. De tio kommuner som utfärdats flest parkeringsanmärkningar står för nästan två tredjedelar av alla böter sedan 2022. I praktiken handlar det om de större städerna. Där är också bilmärkena som finns i toppen av listan relativt vanligare än i resten av landet. I kommunerna med färre parkeringsanmärkningar tenderar till exempel Chevrolet, Chrysler och Subaru att vara mer populära.

De mest felparkerade bilmärkena i Sverige
BilAntal böterAntal bilarBöter per 100 bilar
Land Rover22 00017 600125
Mini29 20032 30090
Citroën79 600103 50077
Lexus17 10022 60076
Tesla46 70064 60072
Porsche24 60034 60071
Audi194 700281 00069
Peugeot123 900181 50068
Volkswagen501 300750 70067
Mercedes-Benz190 000287 30066
BMW201 000316 20064
Seat42 10068 80061
Renault113 600194 50058
Nissan73 700128 00058
Toyota224 200431 00052
Ford143 700283 90051
Mitsubishi31 90064 20050
Kia149 700302 00050
Polestar7 40015 20049
Jeep8 00017 20047
Skoda105 600228 80046
Honda28 90063 10046
Hyundai64 000144 60044
Dacia16 90039 50043
Mazda36 60086 60042
Opel62 800150 60042
Jaguar6 30015 40041
Suzuki18 30046 60039
Volvo512 1001 321 70039
MG9 00024 40037
Fiat30 60087 70035
Saab55 200190 80029
Subaru18 50076 10024
Chrysler4 40019 30023
Chevrolet11 60056 50021
Vi har här räknat bilmärken som tillhör de 35 vanligaste i landet (hösten 2024). På många håll är bilmärke ett fritext-fält vilket gör att det finns många mer eller mindre begripliga stavningar i Transportstyrelsens databas. Vi har här tagit med märken som vi kunnat identifiera. Vi har också bara räknat parkeringsanmärkningar som gäller personbilar – även här är det dock väldigt olika hur noga biltyp har fyllts i.
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Felparkeringar per kommun i Gävleborg
KommunAntal böterBötesummaVanligaste överträdelse
Gävle28 43717 995 900 krParkerat utan synlig biljett eller motsvarande
Hudiksvall7 4404 497 600 krStannat eller parkerat för nära korsning
Sandviken5 2683 836 600 krParkerat på fel sida vägen enligt datumparkering
Bollnäs1 6291 074 100 krParkerat på fel sida vägen enligt datumparkering
Söderhamn1 185755 900 krParkerat på fel sida vägen enligt datumparkering
Ljusdal383118 200 krParkerat i område eller på plats där parkeringsförbud gäller
Hofors15981 300 krParkerat mer än 24 timmar på vardag
Ovanåker12160 300 krParkerat längre än tillåten tid
Tabellen bygger på data från Transportstyrelsen och omfattar perioden februari 2022 till juni 2024 och gäller parkerinsanmärkningar utfärdade av kommunerna på gatumark
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.